torsdag 26. oktober 2017

Mistet stemmen kjerringråd

Stemmeløshet - kjerringråd. Har du mistet stemmen og blitt helt stemmeløs? Da kan mange oppleve at, til og med over natta, så har man mistet stemmen. Et råd til de ulykkelige som har mistet stemmen er å prøve å ikke hviske.


Faryngitt er en svært vanlig tilstand og forekommer særlig hyppig blant barn og undommer i alderen til år. Dersom man blir hes eller mister stemmen , betyr det at betennelsen strekker seg nedover i svelget til området der stemmebåndene er (laryngitt). En faryngitt er noen ganger en forløper til en streptokokkhalsbetennelse. Kraftig stemmebruk kan føre til heshet, og en sjelden gang kan det være alvorlig sykdom som forårsaker hesheten. De fleste har opplevd heshet i forbindelse med en forkjølelse eller halsbetennelse.


Heshet vil si at stemmen er svekket. For mye bruk av stemmen , røyking over lengre tid eller bruk av alkohol kan også medføre heshet. Hes stemme er en relativt vanlig plage, og sjeldent årsak til legevisitt. Har vært forkjølet over lengre tid og etter en fuktig fest på lørdag toppet det seg.


I løpet av natten og gårsdagen utviklet jeg en svært hes stemme. Tenkte det ville gå over til i dag, men der tok jeg feil. I dag da jeg stod opp, oppdager jeg at jeg har mistet stemmen helt og klarer bare såvidt. Jeg har mistet stemmen min! Noen tips om hva jeg gjør for å få den tilbake?


Må få den tilbake til torsdag! Sår hals og rennende nese og øyne er ikke veldig behagelig. Derfor er det så greit at det finnes kjerringråd. Les mer om forkjølelse.


Vondt i halsen kan være så ille at man får problemer med å svelge. Man kan til og med få feber og hoste av det. Her er det en del tips og kjerringråd mot vondt i halsen. Om du må øke volumet på stemmen , er det faktisk to måter å gjøre det på - en riktig og en gal. Hei dere, Jeg fikk halsvondt og var dårlig dog uten feber fom desember, mistet stemmen desember og klarte bare å hviske.


Fom den dagen har stemmen for det meste vært helt borte så jeg må hviske, men har innimellom fått litt stemme så jeg klarer å presse ut noen ord(dog med vanskelighet). Endelig en rynkekrem som virker. Mistet stemmen før TV 2-show - Jeg propper meg full av medisiner og bruker alle mulige slags kjerringråd. BLE SYK: - Så lenge jeg har stemme så stiller jeg.


Det er ingenting som hjelper på å få den tilbake fortere dessverre. Hvisking er faktisk verre enn å tvinge fram litt stemme når du må si noe, det sliter mer på stemmebåndene. Det eneste som gjelder er forebygging. Jeg synes te med masse honning kan avhjelpe, men hjelpen er høyst midlertidig. Det heter seg at en blanding av eplesidereddik og honning skal være et vidundermiddel, men det smaker virkelig py.


Det kan faktisk gjøre vondt verre. I verste fall kan du få knuter på stemmebåndene. Egg, sitron og honning smører stemmebåndene våre, så spis plenty av dette. Andre råd er Eukalyptushonningen som kjøpes reseptfritt på apoteket, eller pimpenelledråper. Hei, har i det siste hatt en stygg forkjølelse med stygg hoste, var hos Lege og fikk utskrevet Kodein 25mg for hostingen.


Startet på piller vær dag, holdte på i to dager, og så mistet jeg luktesansen og smaksansen min. Jeg kan lukte ganskje sterke saker, tannkrem, munnvann o. Norges mest leste kjendisnettsted – alltid oppdatert med siste nytt og videoer om kjendiser, kongelige, Hollywoo TV-serier og mye mer! Nystrøm mistet stemmen dager før Voice-finalen.


Siden da har sangstemmen min blitt ødelagt. Vi leverer verktøy og utstyr fra kjente produsenter til gode priser. Diskuter helserelaterte spørsmål.


HUSK: Her får du ikke kvalitetssikrede svar fra helsepersonell. Ta kontakt med lege dersom du er bekymret for helsen din.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg