fredag 20. oktober 2017

Smerter i hoften i liggende stilling

Finn din drømmejobb i dag. Vondt og smerter i hoften når jeg ligger på siden. Ved dysfunksjon i hoftens muskel- og leddfunksjon så kan man oppleve smerter i hoften når man ligger på siden.


Mulige årsaker kan være hofteleddslitasje (cox artrose), slimposeirritasjon eller for stramme (og svake) muskler i siden av låret og hoften. Hoftesmerter kan også gi smerter til kneet og ryggen.

Skadet leddleppe i hoften. Rundt hofteskålen ligger det en bruskring, en leddleppe, som kalles labrum. Vedvarende smerter i hoften kan komme av at det har oppstått en rift i leddleppen, som gjør at en løs bit slår seg inn i selve hofteleddet.


Vanligvis merker pasientene en plutselig oppstått smerte i lysken. Genoptræningen kan inddeles i to faser. Generelt trænes fra simple liggende imod stående funktionelle øvelser.


OBS: Nedenstående øvelser er ikke illustreret, og skal blot bruges vejledende. Spørg din fysioterapeut til råds.

Jeg håper gjennom dette nettstedet ønsker å få vite mer om mine klager. Jeg har smerter i min korsryggen, stikkende smerte i min venstre hofte , kne og andre led beina mine, jeg kan ikke være langt lenger få fra hverandre, og hvis jeg lang avstand gange det er sånn etter en stund beina mine ikke lenger ønsker. Hva årsaken til smertene i hoften er, varierer.


Både unge og gamle rammes. Hofte - og lyskeplager kan ha mange årsaker. Det er flere strukturer i hoften som kan gi opphav til smerte. Eksempler er muskulatur, slimposer, skjelett, leddbånd og nervevev.


Legg en ispose på nedre del av korsryggen i 15min. Gjenta 3-ganger pr dag med minst time mellom. Og så tænker jeg – ud fra din beskrivelse - tre ting: For det første: En overbelastning af de muskler, som ligger på ydersiden af hoften (bl.a. glut. med.).


Disse muskler holder dit bækken lige og stabilt under løb, og desuden fungerer de som støddæmpere under løb. Refererte smerter fra sete og hofte region. Smerter ved å ligge på samme siden og å. Her er gode øvelser for hoftene som gir økt styrke, mindre smerter og bedre funksjon.


Plaget med dårlig hofte ? Mange er ikke alltid så flinke til å ta hensyn til hoftene før de begynner å gjøre vondt – hofteproblemer kan ha en rekke årsaker, slik som artrose, traume, muskeldysfunksjon og lignende.

Når du har ondt i hoften og ikke kan bevæge dig almindeligt omkring og heller ikke kan sove om natten for smerter , påvirker det naturligvis din livskvalitet. Det er frustrerende ikke at kunne gå ture og ikke at kunne sove om natten for smerter. Særligt slemt bliver det, når det heller ikke hjælper at tage almindeligt smertestillende. En mannlig konsulent i midten av 50-årene kom om vinteren til akuttime hos fastlegen på grunn av sterke smerter i høyre hofte og fremre del av høyre lår.


Symptomene for falsk isjias er like som symptomene for isjias med utstråling til sete, bakside av lår og legg. Nummenhet og prikking i beinet er også vanlig. Pasienter med bruskskader i hoften klager over smerter fortil og til siden i hoften ofte i form av plutselige, stikkende smerter ved bevegelser, eventuelt ledsaget av et klikk og følelse av låsning.


Skarp smerte kan oppstå når pasienten snur eller dreier på hoften , særlig mot den smertefulle siden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg