mandag 9. oktober 2017

Fine hundedikt

Tårene rant mens jeg leste det. Og de renner fortsatt. De som sier noe annet har ikke opplevd varmen og kjærligheten fra en firbent hjertevenn.


Me finn fine hundedikt hjå den amerikanske poeten Mary Oliver og i Bjørn Aamodt si etterlatte bok Avskjed. I månadens dikt har Bjarne Kjeldsen laga eit intimt og vakkert dikt innan denne spesielle sjangeren. Trenger du et godt sitat? Enhver adskillelse fra deg betyr sorg for meg. Tenk over det når du anskaffer meg.


Gi meg litt tid til å forstå hva det er du forlanger av meg. Vi skal ha om dikt i norsken fremover, og i disse timene skal vi lese opp hvert vårt dikt i klassen. Jeg har lyst til å lese et dikt om hun og lurer derfor på om noen her har noen fine dikt om hund på lager? Jeg liker veldig godt dette, kan godt være det blir dette jeg leser opp, men vil gjerne.


I denne boken finner du fantastiske hundedikt skrevet av Trond Brænne. Her handler det om hunder i alle fasonger. Dette burde vært et must for alle hundeelskere – og kanskje også for de som ikke er det … Dette er morsomt!


PHOTOS HUNDEDIKT (POEMS, in English ) VENNERS HUNDER ( FRIENDS DOGS) HUNDEN sies å være menneskets beste venn. Nettopp vært å sjekket til denne søtnosen. Den brakk beinet på en av de eldre typene rundballhekkene vi har, så de ble byttet ut på sekundet.


Fikk samboer til å kjøre dem ut, og hente nye mens vi ventet på dyrlege for ikke snakk om at det skulle skje igjen. Vetn mente det var verdt å prøve å re. Jeg leste engang ett kjempe fint dikt som var fra den døde hunden til eieren. Men jeg finner det dessverre ikke igjen.


Så jeg får ikke hjulpet deg. When God had made the earth and sky - the flowers and the threes, he than made all the animals - the fish, the birds and bees. And when at last he`d finishe not one was quite the same. Ja man må ta vare på dyrene når de blir gammel også, klart det.


Mange fine dyredikt. Synd de har så korte liv. Nei, men liker å lese hundedikt.


I mens vi venter på godkjent kennel navn, så er du hjertelig velkommen til å lese om hvem vi er, hvilke hunder vi har, og hvilke planer vi har for fremtiden. Ikke greit å være liten om vinteren nei. Som valp underholdt jeg deg med mine narrestreker og fikk deg til å le.


Du kalte meg ditt barn, og på tross av en del gjennomtygde sko og et par ødelagte pynteputer ble jeg din beste venn. Siden jeg syns garnet klør litt vel mye så valgte jeg en annen løsning i halsen enn det oppskriften sier. En kant som jeg bruker en del. Veldig enkel og ganske fin syns jeg. For øvrig er jeg egentlig godt fornøyd.


Etter ei uke på jobb er det på tide å blogge om forrige helg. Heldigvis lovet Yr at været ikke skulle bli så dårlig likevel så da kunne vi holde på planen om en tur til Hallingdal. Jeg tar med en sekvens til, avslutningen av kapittel 11: Fotsporene gikk fra porten og rett bort til under vinduet hvor hun sto. Som en linje av svarte punktum i det tynne snølaget.


En kunstpause før bokstavene. Det gikk ikke noe spor tilbake. Det er bare så fint sett og sagt. Og språket er jo ikke så lett å få filmatisert. Men de hadde klart å få det med.


I alle fall langt på vei. Selvsagt ikke helt som boka, men jeg skal være large. Det var søtt, salt og syrlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg