mandag 8. januar 2018

Gravid uke 34 blogg

En stund senere ringte hun tilbake og ba meg komme. Hun hørtes glad og lettet ut. En gravid og bekymret kvinne i uke blir tatt i mot med åpne armer, og Anne skulle bli gjenstand for full sjekk. Det innebar både ultralyd og påmontering av magebelte for å registrere bevegelser og spark. Det føles helt utrolig, tenk at jeg plutselig har kommet så langt tross alle tanker om annet.


For nøyaktig uker siden satt jeg på fødepoliklinikken og fikk høre at det ville bli en bratt oppoverbakke å skulle komme til uke 34.

Hvor langt er jeg på vei: Jeg er i svangerskapsuke , og i dag er jeg uker pluss en dag. Det er dager igjen og over av graviditeten har passert. Guri malla, det er sprøtt å tenke på og det kjennes! Jeg sliter fortsatt med halsbrann, spesielt gale er det på kvelden rett før jeg skal sove. Jeg har lest at om man spiser ett måltid rett før man skal legge seg så kan halsbrannen bli verre, så jeg prøver så godt jeg kan å unngå det.


Tromsø og er alene mamma til Emma Sofie på år På denne bloggen kan du lese om hverdagen vår og ting som. God morgen mine kjære lesere. Da var det mandag igjen og nå er jeg hjemme hos mamma på Nygårdsjøen, i dag stod vi opp tidlig siden Inge skulle ta buss til Bodø siden han skal reise til nydelige Myken i dag.


Fosteret er nå uker gammelt.

Det er rundt centimeter langt og veier cirka kilo. Den lille legger nå på seg rundt 2gram i uken , og immunforsvaret forbereder seg på livet utenfor livmoren. Det har nå begynt å produsere antistoffer selv, i tillegg til dem som kommer via morkaken. Uke er helt på grensen til om en stopper fødselen.


Ved uker er det helt greit å føde også på små fødeavdelinger i distriktene. Er du i uke , kan det hende at en forsøker å stoppe fødselen – slik at kvinnen kan rekke å komme seg til en større fødeavdeling for å føde. Kanskje føles kroppen din periodevis tung nå. Noen føler seg ukomfortable med denne ”rare” og uvante kroppen. Andre er fortrolige med den, og viser magen stolt frem med trange klær og kjærlige klapp – de riktig strutter.


Hvis hun skulle blitt født nå ville det mest sannsynlig blitt ukomplisert prematur, og det er jo også godt å vite Min lillesøster ble født en månede for tidlig, i uke pluss noe, og hun trengte bare litt sol og varme (pga gulsott og lavere kroppstemp) og fikk dra hjem etter dager Lykke til uansett, håper hun holder seg inni der litt til! Når jeg gikk gravid med Abel var det til stadighet noen som skulle kommentere magen min og hvor stor den var. Det har jeg ikke opplevd denne gangen, helt til jeg i går ble møtt av en måpende dame som lurte på om jeg bare var i uke 34. Stakkars deg, smilte hun og gikk videre.


Såå mye jeg vil gjøre før hun kommer, og så lite tid ! I dag er jeg hele uker på vei ! Men det ordner seg nok. Denne uka har vi jo kommet på plass i ny leilighet i alle fall, så nå har jeg begynt å ordne klart til henne. Det å være gravid , til tross for alle plagene og smertene, er en LANGT lettere oppgave enn det å være mamma.

Babyen får du uansett møte tidsnok, og det å ønske babyen ut i uke -synes jeg rett og slett er grusomt og det provoserer meg ganske kraftig og lese bloggene til unge jenter som skriver at de ønsker en fødsel da. Ja, da var vi jammen kommet til uke ! Føler hver dag bare fyker unna, og jeg synes gjerne tiden kan hale litt mer ut. Døgnet har ikke mange nok timer! I går var jeg på svangerskapskontroll, hos min fantastiske jordmor. Gravid uke til 35.


Magen blir stadig større og det er vanlig at du føler deg andpusten, selv ved små anstrengelser. Etter hvert begynner kroppen å forberede seg til fødsel ved at det kommer flere og tydeligere kynnere. Hvis du har vært kvalm, vil du kanskje oppleve at dette gradvis går over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg