fredag 5. april 2019

Blodutredelser på hendene

All informasjon på NHI. Dersom du er syk eller trenger medisinsk hjelp av andre grunner, bør du oppsøke lege. NHI er uten ansvar for innholdet på eksterne websteder det er lenket til.


Dessverre er det nok bare slik at noen får slike blodutredelser og slike små, synlige blodkar under huden. Det kan synes som om det er en arvelig tendens, men årsakene her er relativt lite kartlagt, muligens fordi dette er en ufarlig tilstand selv om det er kosmetisk uønskelig. Ikke få lurer på hvordan det oppsto siden de ikke helt kan huske å ha slått seg.

Hei, Jeg lurer på en liten ting. Har sånne små blødninger i huden, litt forskjellige i størrelse, men ca rundt 1-mm store. Noen blir borte med glasstesten, noen ikke. Har en del på armene, et par på lårene. Og rundt noen av disse prikkene er det akkurat som hvite ringer.


Jeg er en mann år gammel som det siste halve år til stadighet for sprengte blodkar på nedre del av armene. Flekkene har forskjellig størrelse - alt fra ørssmå prikker. Jeg trodde jeg hadde lunge kreft engang.

Hadde alle symptomene, og legen tokk alt mulig av blod prøver og røntgen bilder på min oppfordring, var ingenting galt med meg, selv om jeg hadde alle tegn på det, hostet til og med blod. En gang trodde jeg at jeg hadde kreft i hodet, tokk sånn scann av hode, x-antall blod prøver ingenting var galt. Mange opplever å få tørre hender om vinteren, dette skyldes hovedsakelig at fuktigheten som er bundet i huden på hendene fordamper lettere pga. Tørre hender er plagsomt og kan føre til sprekker og sår som gjør vondt. Proppen forhindrer blodgjennomstrømmingen til benet eller armen, hvilket fører til hevelse.


Vanlige områder for soppinfeksjon er føtter, negler, hender , hodebunn og skrittet. Sopp ellers på kroppen blir gjerne kalt for ringorm”. Vær også oppmerksom på at enkelte alvorlige infeksjoner, som blodforgiftning eller meningokokksykdom, kan gi hudblødninger som likner på utslett. Blåmerker oppstår når det går hull på blodårene under huden.


De kan komme spontant eller på grunn av slag mot huden, og går som regel over etter kort tid. Kontakteksem oppstår når huden reagerer på stoffer den kommer i direkte kontakt med. Hos finner man denne typen eksem på hendene (håndeksem) siden det som regel er hendene som er i direkte kontakt med irriterende eller allergifremkallende stoffer. Essensiell tremor betyr at du har en tremor, som gir ufrivillig, rytmisk skjelving på hender eller hodet.


Skjelvingen starter ofte i en hån men etter hvert vil du vanligvis merke skjelving på begge hendene. To av disse årene har jeg dedikert til å lære andre å stå på hender. Siden du leser dette antar jeg at du har lyst til å lære deg å stå på hendene.


Har jeg fått litt kliss på hendene etter å ha matet minstejenta, er det nok å skylle av med rent vann. LES OGSÅ: Fire hygienetabber du gjør hver dag.

Nina Sorknes, eksperten fra FHI, mener den optimale tørkingen på offentlige steder er tørkepapir. Piercing dekkes til etter gjeldende regler på ditt arbeidssted. Områder på hendene som er dårlig rengjort, gir grobunn for sopp og bakterier både fra egen og andres hud. Hendene bør være frie for sår og rifter fordi disse kan være en mulig transportvei for smitte.


Sår og rifter skal dekkes til etter gjeldende regler på ditt arbeidssted. Bare primatene har utviklet hånden til et føle- og griperedskap. Da menneskenes stamfedre begynte å gå på to, ble hånden frigjort fra gangfunksjonen.


Som arbeidsredskap er den særpreget ved at tommelfingeren kan føres mot de andre fingrene (opposisjon), samt at underarmen med hånden kan dreies (supinasjon og pronasjon).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg