mandag 12. august 2019

Hvordan venne baby til smokk

Vi tar godt vare på de små. Skadelige midler er selvfølgelig forbudt i vår nettbutikk! Riktig type smokk kan være en trøst og en leke for ditt barn. Finn rett smokk for ditt barns behov.


Prøv Philips Avent smokker!

Gratis frakt, rask levering og dagers returrett. Stort utvalg av parfymer, sminke, hårpleie, ansiktspleie, dusjsåpe og mye mer! Kjøp smokk hos Babyshop. Vi har alt fra baby og opp til eldre barn.


Barn bør helst slutte med smokk i toårsalderen, og barn over tre-fire år bør ikke bruke smokk. I treårsalderen har barna fått alle melketennene, og da er det på tide å slutte med smokken, sier professor Bjørn Øgaard ved UiO. Les hele artikkelen her.


Hvordan kan vi motivere barnet vårt til å slutte?

Det er viktig å forberede. Også for et barn som har stort sugebehov, eller som finner trøst i og blir rolig av en smokk , kan det være en løsning. Men du bør ikke venne barnet til å alltid ha smokken i munnen, siden det da kan bli vanskelig å klare seg uten. Når barnet leker, er det ofte ikke nødvendig å bruke smokk , siden barnet allerede er opptatt av lekene eller slapper av med leken.


Barneleger anbefaler smokk fordi det er lettere å venne barnet av me enn fra å suge på tommelen. Naphaug sier en koseklut er greit, og mener babyen vil snu hodet bort om den skulle bli et problem. Giving Kalstad mener det beste er å ikke venne babyen til å trenge en slik klut.


Babyen kan godt bruke smokk. Smokk har vist seg å ha en beskyttende effekt med tanke på krybbedød. Når og hvordan skal du få barnet til å slutte med smokk , flaske, tutekopp, smekke og mors bryst? Jesper Juul advarer mot å la slik avvenning bli et prestisjeprosjekt, og mener det er viktig å gi barnet god tid til å forberede seg. Her gir han konkrete tips om hvert av emnene.


Noen som har noen lure triks til hvordan jeg kan venne ham på smokk ? Hvis jeg holder smokken på plass i munnen hans sutter han som en gal på den, men med en gang jeg slipper taket faller smokken ut. Han vil så gjerne men får det ikke til ! Hun bare brekker seg når jeg prøver.

Uten smokk ville mine barn brukt meg som smokk , og det er ikke jeg interessert i. Her ville han ikke ta babysmokkene, men de store mam-smokkene (fra mnd) ville han ha. Lag din egen smokk med ditt eget bilde, motiv og tekst. Vi tilbyr et bredt spekter av forskjellige produkter. Mange barn har et sterkt avhengighetsforhold til smokken når de skal sove.


Derfor er det ikke uvanlig at man begynner en nedtrapping der smokken først fjernes på dagtid. Særlig ved innsoving kan det være vanskelig å slutte med smokk for mange små, sier Tone Bjørnson Aanderaa. Morsmelk er holdbar i romtemperatur i 6-timer, 2-dager i kjøleskapet og 3-måneder i fryseren, avhengig av temperatur og emballasje.


På apoteket, hos baby -butikker og på Internett finnes mange forskjellige typer oppbevaringsenheter for melk, både som poser og kopper med lokk. Derfor foreldre bør tenke nøye om når du skal avvenne barnet fra smokk. I tillegg, hvis barnet bare fortsetter smokki munnen, er risikoen for patologiske forstyrrelser er nesten null.


Men hvis et barn suger en smokk tungt, kan ha problemer med baby tenner - men bare når det gjelder barn som er eldre enn ett år. Vi ville gjerne venne henne til smokk siden hun har stort sugebehov, men hun vil. Jeg synes det er barbarisk å la en mnd gammel baby skrike i timer (!) alene. Jeg syntes det er greit at han lærer å sovne av seg selv, altså at jeg ikke. Tilvenning til smokk – Graviditet, spedbarn og babytiden.


Har aldri klart det med noen av mine, og ser helt klart stor fordeler både med. Jeg vil gjerne lære yngstemann å bruke smokk , slik at jeg har den som trøst innimellom når det trengs. Jeg hadde ingen problemer med avvenning av smokk , men så var også barna mine mye mindre da jeg klippet smukkene i stykker og de måtte klare seg uten.


Jordmor Johansson sier at det er veldig forskjellig hvordan nybakte foreldre opplever det å få besøk. Man har som regel veldig lyst til å vise fram babyen, samtidig som man kan ha lyst til å bare være alene med sin baby. Nå har jeg også blitt småbarnsforeldrer :-) Kommer sikkert til å spørre dere om masse råd her etterhvert tenker jeg!


Men det jeg lurer på i dag er dette med smokk. Gutten vår er en mnd gammel og jeg har i en uke ca prøvd å gi han smokk. Han lager grimaser, spytter, gulpe. Jenta vår har alltid vært helt vill etter puppen. Hun skal alltid ha for kosens skyl for hun både spiser og drikker bra ellers.


Spedbarn trenger jevnlig påfyll av morsmelk, også om natta. Nattamming fyller flere funksjoner, og gjør ofte at barnet sovner raskt igjen. Du kan nattamme så lenge du ønsker, også etter at barnet har fått tenner og spiser fast føde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg