torsdag 31. desember 2015

Havrelapper av havregrøt

Kald havregrøt er det perfekte utgangspunkt for havrelapper. Du kan enten bruke restegrøt, eller lage denne enkle oppskriften. Pisk sammen alle ingrediensene til en jevn røre (det vil være noen klumper fra havregrøten, men det er bare godt).


Varm opp smør i en panne og stek små lapper av gangen til de er gyldne på hver side. Pisk gjerne litt krem til eller server med syltetøy. Så da lager jeg gjerne ekstra for dagen derpå. Det trenger faktisk ikke være så mye ekstra heller.


Avhengig av mengde grøt slenger jeg oppi et par egg, bittelitt tørket vaniljefrø (så uendelig mye bedre enn vaniljesukker på alle mulige måter, og drøy i bruk), bittelitt salt, evt kardemomme eller kanel alt ettersom. Grøtlapper med Fjordland Havregrøt er utrolig enkelt å lage og passer fint til både frokost, i nisteboksen, til kaffe eller te med litt søtt på. Duften av lapper som steker i smør minner meg om bestemor i Skjåk, og jeg må alltid prøvesmsake en hel lapp i smug før resten stekes ferdig. Bare sånn av helt sentimentale årsaker og helt alene, bare stekepanna, lappen og jeg.


Ingredienser til lapper. Lapper er av sterk norsk tradisjon og smaker like fantastisk hele året. Havrelappene er en dessert som alle kan lage og kan nytes med god samvittighet! Jeg lager ofte havregrøt til frokost. Som regel lager jeg alt for mye, og da pleier jeg å spare på restene i kjøleskapet.


Da er det raskt å lage havrelapper til kvelds. Disse er kjempepopulære hos oss, og er et godt alternativ for å få variasjon. Rør så inn litt og litt av melken til du har en jevn litt tykk røre. Nystekte havrelapper med brunost og sukkerfritt syltetøy var nydelig, men resten av pannekakene åt eg med favorittpålegget mitt som er cottage cheese og sukkerfritt jordbærsyltetøy fra lerum.


Havrelapper av havregrøt

Havregryn kan derfor være en super start på dagen, enten i form av en kreativ havregrøt , pannekaker, vafler, eller i omeletten. I denne røren kan du gjerne bruke det du har av meierirester som rømme, melk, fløte og kefir. Hjemmelaget havregrøt er rask å lage.


Stek så lappene i en panne med smør eller olje på middels høy varme. Rør sammen havregrøt , egg, mel, honning og bakepulver. Hvis du ønsker bær på lappene dine, har du de rett oppå hver lapp før du snur dem. Etter middagen i går satt jeg med følelsen av at jeg aldri kom til å bli sulten igjen!


Ikke på et par dager i det minste…. Men, det gikk over! Det jeg derimot ikke hadde lyst på til frokost i dag, tro det eller ei, var min sedvanlige havregrøt. Proteinrik og luftig grøt med eggehvite er sunt, enkelt, raskt og utrolig godt.


Som en sunnere frokost gir den deg den perfekte start på dagen. Når grøten begynner å tykne, tilsetter du sukrin gold og eggehvitene. Smør til steking (Kanel og eple i små biter) Bland inn cottage cheese i reste-grøten du hadde igjen fra frokost.


Små, grove frokostlapper er et supert alternativ til brød og smaker nydelig med friske bær, naturell yoghurt og litt honning. I denne oppskriften er halvparten av hvetemelet erstattet med sammalt mel, noe som gjør at disse lappene ikke bare er skikkelig gode – de er i grunn ganske sunne også! Visp egg og sukker til eggedosis. Sikt sammen mel, natron og salt.


Ida Gran-Jansen elsker pannekaker, og aller helst vil hun spise det til frokost hver dag. Med rimelige ingredienser og kort tilberedningstid er det også perfekt frokostmat for studenter. Jo modnere bananene du bruker er, jo søtere er de, og jo bedre blir pannekakene.


Oppskriften viser Ida i programmet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg