onsdag 6. juli 2016

Første legetime gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. På første kontroll sendes det henvisning til ultralyd. Alle gravide vil også få tilbud om tester for hepatitt B, hiv og syfilis.


Dersom den gravide er risikoutsatt for hepatitt B-smitte under graviditeten (f.eks. gjennom å ta stoff med sprøyter) anbefales flere tester under svangerskapet (helsedir.no). Første kontroll handler om levevaner, forberedelser til svangerskap, fødsel, amming og livet som foreldre. Hensikten er å identifisere dine behov og hva som er viktig for deg.


Det er mye som skal sjekkes på den første kontrollen, og det å kartlegge tidligere sykdomshistorie er viktig. For at du skal ha det bra under svangerskapet, vil du som gravid få tilbud om ni. Legetime etter man har oppdaget at man er gravid. Første legetime gravid – Anonymforum – Forum – Klikk.


Gravid og første legetime -overrasket – 1. Første gang jeg var gravid var det nesten sånn at legen min hånlo av meg da jeg kom i uke for første kontroll tas ikke før rundt uke 12. Men fikk henvisning til tidlig ultraly og da var det tvillinger, så det var bra jeg kom så tidlig. Bestill time for utfylling av helsekort for gravide og den første svangerskapskontrollen. Rent medisinsk er det ingen hast med å komme til denne timen.


Du kan godt ha kommet noen uker ut i svangerskapet, men opplever du magesmerter, hodepine eller blødninger må du ta kontakt før. Det varierer når legene ønsker å ta inn gravide til første legetime - jeg fikk min i uke 9. Nygravid - hva må jeg huske å spørre legen om i. Noen vil kjenne igjen alle symptomene mens andre kun har lagt merke til noen få, og noen har kanskje ikke merket noe enda. Det første tegnet er naturligvis uteblitt menstruasjon. Sist jeg var gravid sa legekontoret at det skulle være rundt uke 1 så er visst litt forskjellig virker det som. Hvornår er den første lægeundersøgelse?


Hvor lang tid varer den første lægeundersøgelse? Jeg skal ha min første legetime i forbindelse med svangerskapet neste uke, og husker ikke lenger hva som ble gjort da jeg gikk gravid med vesla. Legen ønsker å bekrefte graviditeten med en ny urinprøve.


Når man skal bestille første legetime (gravid ), hva sier man til … sier man at man. Det er nødvendig å informere gravide så tidlig. Husk også at svangerskapsukene regnes fra første dag i siste menstruasjon. Dere vil også få med informasjon hjem.


I tillegg til blodprøver og urinprøve (husk å ta med!) vil vekt og høyde noteres på ”helsekort for gravide ” som er svangerskapsjournalen din. Vært på første legetime i dag! Er uker i dag, og følte det var den første lille milepelen. Var bare blodprøver og utfylling av div skjema, hadde jo håpa litt at kanskje jeg skulle få høre hjertelyden selv om jeg vet det ikke er alle som gjør det.


Får vel smøre meg med tålmodighet! Mange forveksler også tegn på at det faktisk er menstruasjonen som kommer og ikke at man er gravid. Det er klart at har man et sterkt ønske om å bli gravid og hele tiden tror man er det, så tenker jeg at det er naturlig at man leter etter tegn. De siste tre tingene vi sjekker for, er alle markører for urinveisinfeksjon.


Gravide kan ha urinveisinfeksjon uten å kjenne de normale symptomene som svie ved tissing, og veldig hyppig trang til å tisse uten at det kommer noe særlig urin. I opptil prosent av tilfellene hos gravide er det ingen symptomer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg