mandag 18. juli 2016

Kallenavn russenavn

Spør noen hvem russegruppa di er, så er det litt tungvint å ramse opp utallige navn på alle som er med i stedet for å fortelle navnet på russegruppa. Det som er populært er å skaffe seg et russenavn , kjøpe seg russegensere og gå rundt med dem på skolen og i fritiden. Jeg tror at hjernen trenger en rett balanse av dopamin for at systemet for belønning i hjernen skal fungere optimalt. Hvis en får en unormalt høy mengde dopamin hvis en drikker alkohol, (eufori) tror jeg en sannsynligvis vil gå med lite dopamin til vanlig. Hvis reaksjonen på alkohol er mer normal.


Grove kallenavn som spiller på utseende og flaue opplevelser har blitt en trend blant russen. Lykkeliten Anonymkode: 2fac1. Hva var deres russenavn ? Hjelp til Russenavn - Vennskap og sosiale.


Jeg skal ha russedåp i morgen. I den anledning tenkte jeg på at det har vore mange tråder her på forumet om russ før, og nødvendigvis noen gode russenavn ? Og det verste av alt er at jeg trodde Du på slutten var et forkorta kallenavn på jentenavnet. Va itj nå sånn årntli gi et russenavn t all-opplegg t oss. Russefeiringa innledes enkelte steder med såkalt russedåp på en russekro i mai måned.


Da kan skjermen på russeluene bli påmalt eierens kallenavn. Russelua er for øvrig en uhøytidelig variant av den tradisjonelle svarte lua med lang dusk som gymnaselevene bar under den avsluttende overrekkelsesseremonien der de fikk eksamenspapirene sine. Derfor lurer jeg på om DU har et navnforslag til oss? Ikke spam løs, men skriv opp noen navn som vil gjøre bussen vår til en schlager! Har fått en del spørsmål om hva russenavnene til jentene i gjengen ble, så da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne dele det, og legge til en liten bakgrunnshistorie for hvert navn.


Jeg var jo prest så jeg døpte jo jentene mine, men hele klassen bidro altså med navnene. Adine Røilid Adine Røilid Amalie Bjorvand Amra 3HSA Amra 3HSA Amra 3HSA Anders Froland Anders Froland Anders Hatlestad. Hos oss så var det de i klassen som bestemte navnet, eller andre som kjente deg godt. En vennine ble kalt Drua, fordi hun drakk alltid vin.


Jeg fikk kallenavnet til en artist jeg var helt hekta på det året. Russedåpen foregår som følger: Russen ropes opp på scenen. En etter en får de et kallenavn som de skal ha i russetiden og hiver innpå liter av valgfri lesk. Hvis de ikke greier å konsumere drikken, blir restene helt over dem.


Så er de døpt og ekte russ, med egen lue. Gooood stemning altså, hele veien. Vil ha slutt på grove russenavn. En skole i Trondheim vil ha slutt på slike navnevalg.


Mitt russenavn var Veiviseren, fordi jeg var den eneste i vanen som skjønte hvor vi skulle til enhver tid (alle de andre var totalt lost på retningssans og skiltlesing). Vikingstad fikk kallenavnet Kultori av vennene fordi han er interessert i kultur. Det er klassen som velger hverandres russenavn og får innspill fra de som kjenner hverandre best. Etter russedåpen starter feiringen for fullt med kick-off i Kongeparken. Da satt førskolebarna først sammen med de voksne og fant ut hvilke russenavn de skulle ha.


Deretter fikk de utdelt dåpsattest med russenavn på, samt russeluer, russebukser og russe-t-sjorter. Underveis i dåpsseremonien fikk ungene litt vann over hodet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg