mandag 18. juli 2016

Vondt å slutte å amme

Det er bare du og barnet som avgjør når det er på tide å slutte. Slik går du frem når du skal slutte å amme. Det å skulle slutte å amme er et interessant problem, som var omtrent uhørt i Norge for tretti år siden, mener Nylander.


For mange er det uventet, det ammemønsteret som må til for å få til en vellykket amming for flest mulig. Norge i dag, er at barnet får bryst når det selv vil. Men på et eller annet tidspunkt er det nok.

Det som hjalp på meg var å ta en pause midt i ammingen, jeg hadde en kopp med varmt vann og dyppet en klut i som jeg klemte over brystvorta før jeg fortsatte å amme. Det samme hjalp etter ammingen mot smertene. Anbefaler deg å holde ut litt å se om det blir bedre, amming er så enkelt når det fungerer. Trenger jeg å slutte å amme ? Noen ganger tror mødre feilaktig at de må slutte å amme når de ikke trenger det. Hvis du begynner på jobb igjen, kan amming være en fin måte å opprettholde intimitet på under en stor endring i begges liv.


Sluttet å amme for uke siden. Ammet da kun hver morgen. Det ene brystet har en vond kul, sikker en tett melkegang.

Går dette over av seg selv eller må jeg gjøre noe? Hjalp ikke å massere i dusjen. Amming - Fakta om amming og brystmelk. Er amming bra for barnet? Hva inneholder brystmelk?


Dette fordi mor da vil produsere like mye melk (om ikke mer!). På den annen side kan dette være en måte for å få introdusert selve flasken i nedtrappingen. Les også: kjappe om mating med flaske. Overgrep å tvinge barnet til å spise. Naturlig ammestopp Her er det barnet som bestemmer når det vil slutte med.


Gutten min har fått tenner nå på kort ti mnd gammel. Og for å si det pent, så er jeg VELDIG klar for å slutte å amme. Han biter, suger annerledes slik at jeg blir sår både av det og av tennene som gnisser. Men jeg har store problemer med å få han til å spise nok vanlig mat.


Når slutte å amme ? Da er det desto enklere å stoppe ammingen. Mor kan også bli lei av å amme , eller synes at det er ubehagelig. Uansett grunn er det viktig å ta hensyn til barnet.


Hvis du blir syk, betyr heller ikke det alltid at du må slutte å amme – les våre råd om å amme når du er syk, og pass på å rådføre deg med helsepersonell.

Ofte blir de større barna mer nysgjerrig på omgivelsene og mindre opptatt av brystet. Hvis du føler at du ikke kan fortsette å amme frem til seksmånedersmerket og vil prøve mammastyrt avvenning, kan du begynne med å kutte ut. Vi vil gjerne ha to tette.


Jeg ønsker ikke egentlig å slutte å amme , men regner med jeg må gå på pergo for å få til baby nr (nr ble til med måneder på pergo og år prøving). Hvor lenge skal man amme ? Alle forhold som gjør at melken hoper seg opp i brystene lenger enn vanlig, for eksempel å slutte å amme om natten, øker risikoen for mastitt. Jeg har ikke fått mensen igjen. Brystbetennelse er vanligst de første par månedene etter fødselen, men kan oppstå under hele ammeperioden. Neida, mange fortsetter jo å amme f. Melken stopper ikke opp før du slutter å amme , det som skjer er at produksjonen tilpasser seg mengden barnet drikker.


Nikotinen ville jeg ikke vært. Særlig brystryggen, nakke og mellom skulderbladene er områder som kan bli vonde ved amming – og gi karakteristisk dype, brennende og verkende smerter. Ved øreverk kan det hjelpe å endre ammestilling.


Du kan for eksempel prøve å amme slik at barnet ikke trenger å ligge på det øret som verker, eller amme mer oppreist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg