fredag 29. juli 2016

Hvorfor samlingsstund i barnehagen

Hvorfor har barnehagen samlingsstund ? I Rammeplan for barnehager står følgende: For at et godt fellesskap skal vokse frem, bør hver dag inneholde momenter av samling omkring noe felles. Barnehagens faste samlinger bidrar til å utvikle gruppefølelsen ved at alle i gruppen er tilstede samtidig – barn og voksne – og holder på med noe sammen. Samlingsstunden er en selvfølgelig del av norsk barnehagekultur.


Den er en helt naturlig del av hverdagen i barnehagen og gjennomføres vel på like mange måter som det finnes barnehagefolk. Men hvorfor har vi samlingsstund ? En god samlingsstund virker samlende og er blant annet forebyggende med hensyn til mobbing, sier barnehagelærer, forfatter og kursholder Trude A. Det blir et sted der voksne og barn knyttes sammen, og hvor vi opplever samhørighet og samhold. Hva er den faglige grunnen til at vi har samlingsstunder?


Sånn har vi alltid gjort det er ingen faglig grunn! Vi må huske at barnehagen er en lærende organisasjon. Musikalitet er en grunnleggende menneskelig egenskap, og det er naturlig for barn å uttrykke seg gjennom musikkens språk med ly rytme og bevegelse.


Hvorfor samlingsstund i barnehagen

Musisk samvær i barnehagen styrker relasjonene og skaper trygghet og glede. For å få tilgang til alle våre ressurser logg inn eller bli medlem nå ! Dersom noen av barna er veldig urolige under samlingen eller forstyrrer for de andre blir en voksen med dem til et annet rom. En grundigere framstilling finnes i boka Les mer! Her skal vi avslutte med å knytte noen refleksjoner til den praktiske siden ved lesing i barnehagen.


Dersom intensjonene i Rammeplanen skal oppfylles, må personalet i barnehagen sette av tid til lesing. Noen med litt erfaring til noen gøyale samlingsstunder. Alderen på barna er 2-5år, stort spenn, så det må være litt deltakelse innimellom for å få med alle. Har hatt mye eventyr, leker, tegnefortelling, fysikk eksperiment, osv.


Noen som har en gøyal ting jeg kan gjøre i samlingsstund ? Didaktisk planlegging handler om å tenke systematisk om pedagogisk arbeid i barnehagen. Barnehagen har vanligvis et inkluderingsperspektiv knyttet til samlingsstunden. Det heter seg gjerne at barna skal utvikle en fellesskapsfølelse, toleranse for mangfold og sosiale ferdigheter.


I tillegg er det et mål om at barnet skal sitte i ro, vente på tur, rekke opp hånden og være en aktiv deltaker i det som foregår. Innhaldet er likeeins uavhengig av om det var assistent eller barnehagelærar som gjennomførte samlingsstund og femårsklubb. Vurdering i barnehagen.


Sangen i filmen, Godt å ha någen, kan bidra til å bevisstgjøre barn og voksne på de viktige vennskapene i barnehagen. Bruk gjerne filmen og sangen i samlingsstund , på personalmøter og på foreldremøter. Den kan danne et godt utgangspunkt for å snakke om hva venner er og hvordan vi kan fremme vennskap i barnehagen. Både vi og andre har vist at fonologisk bevissthet henger tett sammen med evnen til å lære seg å lese.


Når vi snakker om fonologisk bevissthet og leseferdigheter, mener vi den tekniske siden av lesingen. Det vil altså si evnen til å lære seg å avkode sammenhengen mellom lyd og bokstav. Et hovedpoeng er uansett å etablere et skarpt skille mellom feiring og markering. En høytidsfeiring hører privat- og menighetslivet til, mens en markering godt kan finne sted i en barnehage eller på en skole. Det er bedre med en magisk og inspirerende samlingsstund i uka enn en rutinepreget uinspirerende hver dag!


Barn er svært vare for voksnes følelser. De merker raskt om vi voksne liker oss i samlingen og følelser smitter. Det er derfor viktig å nyte samlingen, våge å ta litt av og jobbe med å skape rutiner og innhold man trives i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg