torsdag 22. september 2016

Smerter i korsryggen høyre side

Du kan lide av smerter i høyre side eller venstre side. Hvis du lider av din side kan ha mange årsaker. Som regel vil feber oppstår samtidig. Ved mistanke om nyrebekkenbetennelse bør lege kontaktes.


Smerter i korsryggen høyre side

Nyrestein kan føre til smerter i flankene ved siden av virvelsøyken og kan også kjennes som smerter i ryggen. Den mest hensiktsmessige behandlingen av disse problemene er helt avhengig av grunnårsaken. Hvis problemet er på grunn av muskelspasmer , er det beste tiltaket hvile og fysioterapi. Stikkende smerter i siden Du har sikkert opplevd å få hol men her snakker vi om noe helt annet. Da befinner smertene seg nederst på høyre side av magen.


Muskulær og leddbehandling blir ofte benyttet i kombinasjon med spesifikk treningsveiledning – ofte er det særlig viktig å få trent de dype ryggmusklene (lumbale multifidene) for å forebygge. Høyre albue støtter du på gulvet mens høyre ben ben forlenger du ut fra høyre hofte så langt ned du kan uten å tippe i ryggen. Siden tegning ikke sier alt for mye og du vet selv best hvor du har vondt så kan du kanskje. Når vi ser muskelens anatomiske oppbygning så blir det også lettere å forstå at denne kan påvirkes av nedsatt bevegelighet i korsryggsleddene og bekkenleddene (mindre bevegelseutslag i leddene) – grunnet feilaktig bevegelsesmønster. Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt.


Ikke ignorer smerter i siden. Smerter i korskryggen ved bevegelse framover og. Smerten øker gradvis over noen timer eller dager.


Hvis dette i tillegg ledsages av kvalme og feber, kan det være tegn på blindtarmbetennelse. Etter en snørydding fikk jeg vondt i korsryggen midt i ryggen. Altså er det vondt når jeg reiser meg. Det kan også være et symptom på tilstander som spondylolysis, osteoporose, irritabel tarmsyndrom, eller en urinveisinfeksjon.


Det er ikke noen utstrålinger, men kanskje litt vondt på siden av ryggsøylen. Hos kvinner kan det være et symptom på en gynekologisk lidelse. Igår kveld hadde jeg menssmerter på høyre side av kosryggen, som strålte litt ut i lårene. Var ganske ubehagelig da jeg skulle sove, men sovnet til slutt.


Våknet i 4-tiden på natten av at smertene nærmest var uutholdelige, lå og vrei meg og klynket, og var like før jeg vekket sambo for å få ham t. I øvre del av korsryggen (lumbal rygg) kan dette gi disse symptomene i enten bare underlivet eller også i korsrygg, lår, halebein og symfyse. På tirsdag hadde jeg verkende smerter på begge sider av korsryggen. Dette er tilstander vi kiropraktorer behandler ofte. Jobber som frisør, så tenkte kanskje jeg hadde stått feil den dagen.


På onsdag kjente jeg omtrent ingenting, torsdag kjente jeg det litt på høyre siden , fredag var det også vondt på høyre side , og i dag er smertene enda verr. Betennelse i prostata ( smerter når sitter spesielt, mellom endetarmsåpningen og pungen, med utstråling til rygg). Gallesten ( smerter mage høyre side med utstråling til høyre skulderblad). Nyrebekkenbetennelse ( smerter i siden som stråler ned mot lysken).


Iliopsoas har et smertemønster som kan gi smerter på framsiden av øvre del av låret, inn mot lysken, samt i korsryggen (ipsilateralt – på samme side ). Med tilbakevendende smerter over noe tid bør man oppsøke lege.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg