torsdag 1. september 2016

Kul i overleppa

Jeg kan ikke si sikkert hva klumpen under strengen i overleppa di er, men det kan høres ut som du har begynt å utvikle det som kalles en ”snuslomme”. Dette er en fortykkelse i munnslimhinnen der snusen plasseres. Ikke vond men irriterende da den er ganske hard. Jeg har prøvd å klemme på den men da flytter den seg liksom unna,og blir hvit.


Ellers er den i samme farge som resten av leppa. Det kan ta lang ti i verste fall går den aldri helt bort. Den ser nesten litt.


Jeg har hatt en liten kul i bakhodet etter kollisjon med en søyle i over år nå, så jeg regner med at jeg får ha den resten av livet. Jeg fant en kul under huden på leggen for to uker siden. Jeg har ventet for å se om den forsvinner, men det gjør den ikke. Noen ganger føles den størreenn andre. Syns den kjennes hard og glatt ut, men har en følelse av at den kan masseres ut av form.


Ikke uvanlig ved kariesdestruerte melketenner, og ved akutt periapikal infeksjon. Ses som kul i gingiva. Abscesser kan av og til utvikle et alvorlig sykdomsforløp. Herpes simplex gingivostomatitt.


Etter prodromer med kløe eller svie kommer typiske herpesvesikler, som brister og blir til sår. Vanligst hos små barn. La merke til en liten utvekst akkurat i den strengen som går mellom overleppa og tannkjøttet(se vedlagte bilder). Jeg kjenner den ikke, den gjør ikke vondt på noen måte.


Og jeg oppdaget den helt tilfeldig. Men den ser ikke helt ut til å høre til der heller. Jeg har en del angst i forhold til helse, så jeg liker ikke slike.


Hårvekst i ansiktet er helt naturlig, men en del kvinner velger likevel å fjerne disse hårene. Særlig hår på overleppa , enten det er lyst eller mørkt, oppleves som plagsomt for mange. Dersom du synes dunene er sjenerende, bør du fjerne dem, sier Kjersti Johansen, nordisk fagsjef i Dermanor.


Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Sår og blemmer i munnen er som oftest forbigående og skyldes vanligvis after (munnskold) eller trøske (soppinfeksjon). After går normalt over av seg selv, mens trøske som regel krever behandling med soppdrepende midler.


Damer med bart og kul i buksa. Og det er vel ingen som kan si at det ikke går an å kombinere den lille sorte med en flott bart på overleppa. Selv om arten normalt bærer to horn, kan også et tredje av og til utvikle seg. Dette framstår imidlertid mer som en hornet kul i panna på dyret. Spissneshorn har fått navn etter den spisse utformingen av overleppa , som gjør dyret bedre i stand til å plukke løv ved bakkenivå.


Har et lite problem med overleppa. I løpet av det siste halvåret har rødtonen på et spesifikt sted på overleppa med størrelse på ca. Det er den nest største av neshornartene. Forkjølelsessår ikke krever behandling og vanligvis gå bort av seg selv etter ca to uker. Hvis du ikke kan vente så lenge, kan du bruke hjemme rettsmidler og reseptbelagte behandlinger for å helbrede din kalde sår.


Spørsmål: Jeg har fått beskjed om at jeg sannsynligvis har nevralgi i skjeden og ytre kjønnsorganer. Jeg er helt invalidisert av smertene som nå har v. Enkelte faktorer kan øke risikoen uten at vi kan påvirke dem. Vi kan likevel ta noen valg som bidrar til å minske risikoen, selv om det ikke gir noen garanti mot å få kreft.


Kan du forhindre hovne lymfeknuter? Som vi pleier å si på denne nettsiden, det er ingen sikker måte å beskytte seg mot sykdommer på. Når det kommer til lymfesystemet, er det viktigste du kan gjøre å holde immunforsvaret i god form.


Symptomer, undersøkelser, forebygging, behandling, utbredelse og overlevelse for hudkreft (basalcellekreft, plateepitelkreft).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg