mandag 18. mars 2019

Når er det greit å bli gravid i ny jobb

De siste par årene har ønsket om å få barn blitt større, men det var en del ting som måtte på plass først. Vi eier egen bolig, bil og har faste rammer i hverdagen, og nå har også jobbsituasjon løst seg. Jeg har fått fast stilling fra høsten av, og lurer nå på hvor tidlig det er greit å bli gravid i ny jobb ? Mens en som skal bli far kan være borte i 4-mnd han også. Derfor, personlig, vil jeg ha jobbet i alle fall et halvt år før jeg blir gravid (ideelt sett). Det virker som enkelte hele her inne mener man skal prioritere hensyn til arbeidsgiveren sin foran egne ønsker mtp familieplanlegging, men det mener jeg er underordna.


Man må bare kjenne når det er riktig for en selv, og håpe at det ikke tar for lang tid når man endelig er kjempeklar for å bli gravid. Det er alltid greit å bli gravid uansett! Jeg for min del begynner i ny jobb nå , og det er en jobb jeg kommer til å bli værende i mange år (typ minst ti).


Da tenker jeg at det nesten er bedre for arbeidsgiver at jeg f. Friske gravide har mye å tjene på å stå i jobb. Mange arbeidsgivere tar fra dem denne retten når de ikke tilrettelegger arbeidsplassen godt nok. Da blir det feil å peke på de gravide som problemet.


Folyre, et b-vitamin, er et slikt eksempel. Det går også under navnet folat, og anbefales til kvinner som prøver å bli gravide , eller som allerede er gravide. Det beste er å begynne med et tilskudd på mg folsyre minst tre måneder før planlagt svangerskap. Tablettene fås kjøpt på apotek og i enkelte dagligvarebutikker.


Et aktuelt eksempel: Etter et halvt år i nye jobb oppdager kvinne (31) at hun er gravid akkurat når hun har tatt over et stort prosjekt hvor mye henger på henne. Det kan være en dealbreaker for kunden at hun kan komme til å bli borte inntil ett år, når må hun si fra til arbeidsgiver? Ikke bry dere så mye med jobb og andre praktiske ting, livet går videre også etter man har fått barn. Vær varsom-plakatens retningslinjer for god presseskikk.


Hvor lenge syns dere man bør jobbe før man får lov til å bli gravid ? Har lyst til å begynne prøvingen i mai. Er en liten privat bedrift. Og alle tenker på hverandre, føler meg veldig egoistisk om jeg plutseli blir gravid nå. S Arbeidsgiveren min syns.


En kommende liten småtass trenger imidlertid ikke bety sykemelding, og det er selvsagt ønskelig at gravide skal kunne bli værende i jobben sin så lenge som mulig. Men når det er det greit å bli hjemme, uten hosten eller feberfantasier? For mange er det følelsesladd å begynne permisjonen.


For noen er det et farvel med jobb og arbeidskolleger, og endelig tid til å hvile. Andre har kanskje vært sykemeldt en stund. Men å gå over i permisjon er likevel stort for de fleste – et tegn på at nå er det virkelig ikke lenge igjen. Men noen ganger kan det være vanskelig å si noe også.


For å ha rett til ny ferie er det en forutsetning at du har vært helt, altså 1prosent sykemeldt. Hvis du blir sykmeldt i ferien kan du kreve feriedagene utsatt allerede fra og med første dag du ble syk, inkludert lørdag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg