onsdag 13. mars 2019

Sunne kjeks med nøtter

Bestill drømmeferien med Agoda. Gratis avbestilling! Nøttene kan for eksempel serveres sammen med yoghurt, kesam eller skyr, du kan ha dem i en salat eller gryterett, finhakke dem og blande i kjøttfarse eller bruke dem i sunne kaker, foreslår Lindberg. Hvilke nøtter du velger, syns han ikke er så nøye, for de er alle sunne på hver sin måte.


Det beste er derfor å variere.

Sunne kjeks med jordbær og kokos er uten tilsatt sukker, og søtet bare med frukt! De er enkle og raske å lage, kan fryses og smaker nydelig! I tillegg er kjeksene grove, og metter derfor mer. Mange gode grunner til at dette er en søt fristelse som kan nytes med gullende ren samvittighet! Ideen er enkel: Du knar sammen frukt og nøtter med litt melis og forbløffende lite mel.


Bare noen spiseskjeer. Så lager man en ball, kjevler den flat og steker den i ovnen.

Jeg skal innrømme at jeg ikke hadde stor tro på prosjektet. Men, da kjeksen kom ut av ovnen etter en halvtime så det veldig lovende ut. Disse sunne havrekjeksene som du lager med kun tre ingredienser er perfekt i matpakken til barna. Det er ikke alltid vi foreldre orker å smøre en fancy smancy matpakke til barna. Men noen ganger er det hyggelig å overraske barna med noe ekstra godt i matpakken – enten du gjør det fast hver fredag eller kun til bursdagen.


Idag er det sunne energicookies som skal deles, og desse er litt annleis enn dei fleste sunne , søte oppskriftene mine. Eg veit nemlig at ikkje alle kan eller liker å bruke sukrinvariantane eller anna naturlig, pulverisert søtning – derfor har eg brukt andre ingredienser for å få desse søte og gode. Annonse: GreenGate Hei, Vi er inne i siste skoleuke for mange skolebarn, og skoledagene preges av rydding, film, kos og avslutninger. Da jeg spurte datteren min hva hun ville ha med seg ropte hun COOKIES!


At cookiesene måtte inneholde sjokoladebiter var selvsagt, men hun var litt. Dette er en flott deig og jobbe med slik at kjeksbakingen blir en fryd. Enkel porsjon blir to stekebrett og ca. Både liten og stor kan kose seg. Jeg bytter ut sukker med kokossukker og hvetemel med speltmel, bare for å gi meg littegranne bedre samvittighet når jeg sluker et helt brett.


Tips: Smak til med litt revet appelsinskall, biter av mørk sjokolade, hakkede nøtter , hakkede peanøtter, kanel eller kardemumme. Litt hakkede hasselnøtter passet også godt i.

Mine flater seg ikke under steking, så flater de litt med en våt spiseskje midtveis mot slutten av steketiden. Sett ovnen på 2°C. Bland alle ingrediensene.


Denne oppskriften på grove søte kjeks med tørket frukt, nøtter og honning vil garantert ikke skuffe. Legg dem på glass og gi bort som en hyggelig matgave eller spis alle selv. Disse med havregryn, tørket frukt og nøtter er litt sunnere enn vanlige og det gjør jo ikke noe #128521; Myke og deilige… Jeg hadde også mørk sjokolade i disse men det kan sløyfes hvis du vil spare de kaloriene.


Fukt hendene lett, og form små kjeks av blandingen. Kjeksene skal være ganske myke inni, og gylne utenpå. Trykk dem litt flate med fingertuppene. Alle våre sunne oppskrifter finner. Kjøl ned noen minutter på stekeplaten, før de etterhvert flyttes over til en bakerist.


Hjemmelagde havrekjeks er helt nydelig og perfekt å unne seg til kveldskosen, med litt brunost eller annen god ost på. Nøtter og frø er derfor en god erstatning for animalske produkter. Mange har den også som et fast innslag i julebaksten.


Grovhakk sjokolade og hasselnøtter og tilsett i røren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg