tirsdag 31. mars 2015

Ostekake trine

Oppskrift på enkel, klassisk og smakfull ostekake som ikke skal stekes. Denne milde ostekaken har god smak av sitron og er fin å servere til selskap i hagen, 17. Husk at kaken trenger minst tre-fire timer til å stivne og kan dermed med fordel lages dagen før.


Jeg har fått flere forepørsler etter oppskrift på en god ostekake , og her kommer den. Det er en syrlig ostekake smaksatt med pasjonsfrukt- og appelsinjuice. Det ble en fryd for både øye og gane.

En silkemyk og smakfull ostekake er et must på kakebordet ved både små og store anledninger. Fantastisk kake, Trine ! Denne var storsuksess her hos oss i helga, det er første gong eg baker ostekake i vannbad. Vi synes den var perfekt syrlig, brukte ganske store lime (skall og saft), men så er vi glad i syrlege dessertar. Kaka var endå betre i dag enn i går – og no er den straks oppspist. En klassisk, nydelig ostekake med bunn av søte kjeks, fyll av herlig kremost og kremfløte, pent pyntet med lekkert gelélokk og bær.


Riktignok uten Berit tilstede, for hun har flyttet nordover igjen, men kaken hennes lever altså sitt eget liv her på Østlandet. Dette er en ”stekt” ostekake som lages i tre omganger.

Jeg har imidlertid gjort noen justeringer i oppskriften, og har for anledningen toppet ostekaken med rørte bringebær. I dag er det min dag, og da vil jeg dele oppskrift på en kjapp, enkel og kjempegod dessert fra Trines mat som er ypperlig å servere i både små lag og i mafiasammenkomster. Kaken lages helt uten steking, men her må du beregne god tid for at den skal få stivnet godt. TINEs originale kremost har en smidig og smørbar konsistens. Kremosten passer også godt som pålegg på brø knekkebrød og kjeks.


Ostekake er en kake man aldri blir lei av! Her en variant laget med ekte seterrømme, kremost og kremfløte - for deg som vet å sette pris på skikkelig bra råvarer! Jeg har pyntet ostekaken med pisket krem og moreller, som gjør kaken vakker, men du kan pynte kaken som du ønsker.


Trykk på stjernene for å gi din vurdering. Denne ostekaken oppfyller alle kravene til en perfekt ostekake. Passe søt og syrlig, fløyelsmyk i konsistensen og med en knasende god bunn.


Lag på lag med gode smaker utgjør en frisk ostekake. Den starter med en kjeksbunn toppet med tre utsøkte ostekremlag, med smak av blåbær og sitron. Enkel og klassisk oppskrift på ostekake med smak av sitron, pyntet med bær. Til bunnen kan du bruke de kjeksene du liker best, vi har brukt digestive i denne oppskriften. Bringebærene smaker helt vidunderlig sammen med det kremete ostefyllet!


Jeg lager ofte ostekake med pasjonsfrukt, selv om jeg ikke har tilgang til pasjonsfruktglaze.

Jeg tømmer 8-pasjonsfrukt i en foodprocessor, kjører det til en jevn masse (frøene knuses, men det gjør ingenting, for jeg siler massen etterpå). Kaken holder ikke ordentlig formen når man skjærer den, slik at jeg lurer på om jeg må begynne å ha i en halv pakke gele til. For eit år eller noko sånt sidan laga eg ei veldig god ostekake med lime etter ei oppskrift eg fann i eit hefte som fylgde eit blad.


Bruk mikseren minst mulig på rømmen. For en tid tilbake hadde samboeren min bursdag, og øverst på kakeønskelisten stod det oreokake. Vennligst la dette feltet stå tomt. Få nyheter og oppskrifter rett i innboksen din! Meld deg på nyhetsbrevet her!


Ditt navn og e-post vil aldri bli publisert eller delt med andre. Lise Finckenhagens magisk gode ostekake er fylt med bringebær, luftig ostekrem, rømme og et lite triks. Nå er det snart mai, og tid for festkaker! Nå må kaken stå kjølig mist en time.


Den er lett å lage, luftig og lekker i konsistensen, og den har fantastisk nydelig smak!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg