fredag 7. august 2015

Eggeplomme skumkake

For å lage skumkake må du lage marengs, og då gjeld det å ha ein heilt rein miksebolle. Har du feitt i bollen, eller litt av eggeplomma , klarer du ikkje å få marengs. Så pass på at du ikkje får med noko av eggeplommen når du skil eggekvita frå eggeplommen. Den består i stor grad av kolestrol i form av fett. Hvis du har eggeplommer til overs etter matlaging, kan du for eksempel lage hjemmelaget bernaise eller aioli.


Eggeplommen ligger i eggehviten. Skill eggeplommer fra eggehviter, og ha eggehvitene i en miksebolle. Tilsett en liten del av sukkeret og pisk eggehvitene luftige og nesten stive. Bland resten av sukkeret med vaniljesukkeret og hell dette i miksebollen og pisk litt til. Klem ut overflødig vann av gelatinplatene og la disse løses opp i dl varmt vann.


Har masse eggeplommer til overs (12) og lurer på om det er noe jeg kan bruke de til eller må jeg bare helle de i vasken? Sammen hva det er egentlig. Visp eggeplommer og sukker til eggedosis og tilsett vaniljefrøene. I denne oppskriften er det ikke så viktig å få eggehviten stives mulig,.


Skrell selleriroten og kutt den i tynne skiver på mandolin (eventuelt ostehøvel). Vi har hatt selskap her i heimen og i den anledning ble det laget skumkake. Den vekket mange gode minner i fra barndommen. Ikke hos ungdommen som den ble laget til, men blant alle oss voksne.


Er dette en kake som kan vekke dine kjære og gode minner i fra da du var liten, ja da er det bare å hive seg rundt og lage en. Noen som har oppskrifter på noe som kun inneholder eggeplommer ? Velkommen til mitt søte kakeparadis! Jeg har bakt og samlet kakeoppskrifter hele livet. Mine beste kaker.


Nedenfor har jeg samlet de beste kakene som jeg har publisert på bloggen (i uprioritert rekkefølge). MELD DEG PÅ NYHETSBREVET OG FÅ OPPSKRIFTENE I MAILBOKSEN. Sikt mel og bakepulver sammen i en. Skumkake (fruktosefri) Her.


Dryss over revet kokos som pynt. Lagt inn av Anette. Sviskekake er ei kake som folk gjerne har eit elsk eller hat forhold til. Eller så må du rett og slett blir vaksen for å like den?


Eg trur kanskje heller at om den hadde fått eit anna namn så hadde dei yngre også lagt sin elsk på denne. Pisk eggehviter, sukker og vaniljesukker. Bløt gelatinen og løs den opp i kokende vann. Når gelatinvannet har blitt lunkent, has det sammen med resten.


Alt piskes videre i ca. Ha kokos i bunnen av en rund form. Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på kakefingrene jeg lagde i forbindelse med Halloween. Her på Det søte liv viser jeg deg samlingen min med bakst og deilige kaker i alle slags varianter, lekker konfekt og nydelige desserter. Disse marengsspøkelsene er slettes ikke vanskelige #128578; Spøkelsene er luftige, sprø og søte og sjarmerende skumle.


I tillegg til å være kjempegode på smak… Jeg vet at mange er nervøse for å lage marengs, men det er det ingen grunn til. Det eneste du må passe på er at bakebolle, og visp. Knus kjeksen i en food processor og bland i smeltet smør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg