mandag 26. februar 2018

Er det farlig å ta litt solarium

Det er ikke uvanlig å ta bråsoling før en sydentur eller en. Selv om solariumsbruk har fått en aldersgrense på år, er det likevel tillatt for voksne mennesker å ta så mye sol man ønsker. Så hvor farlig er det egentlig å ta solarium ? Store sprik i studiene.


Forsker Johan Moan ved Universitetet i Oslo påpeker at det er stor sprik i de vitenskapelige studiene når det kommer til solariumsbruk. Hei, Jeg er en gutt på år som er veldig opptatt av sunn kropp.

Men det jeg lurer på er om hvor farlig er det å ta solarium ? Hørt du øker sjansen for fløflekk kreft osv. Sommer er jo rundt hjørnet og vil jo være litt gylden brun, men lurest å droppe solarium og vente på den naturlige sola? Det å ta solarium før en sydentur er også populært, for at huden skal få et bedre grunnlag før den sterke sydensolen. Dette er dessverre veldig feil å tenke. Det sørger i mindre grad for å herde huden, slik mange opplever at naturlig sol herder huden over en sommer.


UVA-stråling er så stor. Det er UVB-strålene som bidrar til herding av lys hu først og fremst ved å gjøre huden tykkere.

Vil ikke anbefale å ta solarium 2-ganger i uken hele året, men noen ganger før sommeren, det tror jeg kan redde en person fra farlige uv-skade i forhold til sola som brenner. Men joda solarium kan være farlig. Det er en grunn til at du spør spørsmålet for kreftfaren er der, men kreftfaren er der ute i sola også, den er også veldig. I Norge så er det regler for hvor kraftige strålene kan være. Problemene oppstår når du tar sol flere ganger i uka.


Da vil huden rett og slett bli eldre, i mangel på bedre ord. Huden takler ikke store mengder solarium. En gang i måneden er innafor. Er det farlig å jukse seg. Professor Johan Moan ved Radiumhospitalet mener litt solarium bare er av det gode.


Og hvis man likevel skal ta sol, er det viktig å følge anbefalingene om maks. I den samme artikkelen sier en amerikansk forsker at soling er farlig uansett, og at de positive effektene av sol ikke er nok til å anbefale soling når de negative effektene også er store. Det er den gradvise herdingen av huden du får når du soler deg over lang tid som gir huden økt beskyttelse.


Soler du deg både i solarium og i Syden, blir den totale belastningen på huden stor og risikoen for hudkreft øker. Solariumstrålene er like sterke som sydensola. Det er mange gode grunner til å vente på sola, og også tenke at en sunn kropp ikke er det samme som en veldig brun kropp. Altså, selvsagt vet jeg at det er farlig og å brune seg i solarium.


Det er stor forskjell på å bo i solarium og å ta det noen ganger i året.

Vet man sikkert hvor stor faren er for hudkreft ved soling i solarium ? Jeg tar sol ca min en gang i uka, er faren mye større da enn om jeg. Jeg er i min uke og lurer på om jeg kan ta litt solarium. Det er vel en litt feil påstand å komme me “ solarium er ikke farlig for gravide”? Skal ikke si noe på om det er spesielt farlig for gravide, men at det er farlig med solarium er hvertfall sikkert og visst.


Til dere som tar solarium , hvor ofte tar dere og hvor mange min? Tenker selv å begynne, men har jo lest at det kan være litt farlig etc. Hvor mange ganger må jeg ta før jeg merker en fin brunfarge? Er ikke hvit, og er ikke svart.


Er sånn middels farget. På denne årstida gir ikke sola noen D-vitaminer i det hele tatt. Da er det ikke dumt å ta litt kunstig sol, mener Moan.


Hvor lenge du skal nyte de varmende strålene, er avhengig av hudtypen din. Jeg syns det er smart å ta litt sol før en sydenreise på vinteren. Både for å sette i gang pigmentproduksjon, men også for å slippe å se ut som en fiskepudding på stranda.


Tar du ikke sol på forhånd er det et godt tips å finne noen briter og legge seg ved siden av de på stranda. Det må være det bleikeste folkeslaget som fins!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg