torsdag 9. november 2017

Havrelapper med cottage cheese

Eg hadde fryst ned en boks cottage cheese fordi eg skulle vere heime lenge, og når eg tok den opp var konsitensen litt rar, men smaken var forsatt like god. Alle cottage cheese -klumpene skal altså jevne seg helt ut så du får en klumpfri blanding. Ha blandingen i bakebollen med det tørre og rør rund til du får en jevn, bløt - men likevel fast deig. Finn frem en liten brødform som rommer liter. Spray den godt med formfett og legg bakepapir i bunnen av formen.


Nystekte havrelapper med brunost og sukkerfritt syltetøy var nydelig, men resten av pannekakene åt eg med favorittpålegget mitt som er cottage cheese og sukkerfritt jordbærsyltetøy fra lerum. Vafler er ikke et alt for sjelden innslag på frokostmenyen enten på lørdager eller søndager, og jeg forsøker å variere litt på oppskrift fra gang til gang. Hei på deg, mandag! Her på Det søte liv starter jeg uka med et knallgodt og sunt havrebrø som blir saftig og proteinrikt fordi det lages med cottage cheese.


Brødet er basert på Havrebrød med cottage cheese som jeg har publisert tidligere, bare at jeg denne gangen har sneket inn chiafrø, som gjør brødet enda litt sunnere. Dette er en nokså kompakt og mettende brød. Pisk alt godt sammen. Ha i mel under omrøring slik at det ikke klumper seg. Varm en panne med litt smør, eller et lappejern om du har.


Hvis du har dårlig ti kan du selvfølgelig lage større pannekaker. Sikt i mel og bakepulver og rør deigen jevn. La deigen stå og svelle i min. Bland i cottage cheese til slutt.


Bruk litt smør eller formspray til stekingen. Nå er det jammen lenge siden jeg har laget mat hjemme i mitt egen kjøkken. De er gode med rå yaconsirup på. Stek i massevis av smør. Nam nam, det gikk fort unna hos oss i dag tidlig!


Disse deilige sunnere lappene med havre og cottage cheese har mer fiber og proteiner enn den vanlige pannekakerøren, og holder deg derfor mett lengre. Denne røren gir store lapper. Har du intoleranse for gluten så bruker du glutenfrie havregryn. Vær med på å gjøre oppskriftene våre enda bedre!


Kom med dine tips og ideer til forbedring her. Tidligere har jeg hatt dårlig erfaring med havregryn og blodsukkeret, men så fikk jeg denne fantastiske oppskriften på noen supergode havrerundstykker med cottage cheese av en bekjent. Prikk bunnen med en gaffel og forstek den i minutter, til den er sprø og gyllen.


Skjær brokkoli i små buketter, sopp i skiver og purre i ringer. Surr grønnsakene i smør i en kjele til de er blanke og soppen har falt sammen. Smør sennep på paiskallet og dryss osten over. Lapper er av sterk norsk tradisjon og smaker like fantastisk hele året.


Havrelappene er en dessert som alle kan lage og kan nytes med god samvittighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg