onsdag 15. november 2017

Lavkarbo kveldskos

Gå ned i vekt fort uten å sulte deg selv. Ketose er en naturlig tilstand i kroppen hvor den forbrenner hovedsakelig fett. Mange studier har undersøkt om det er slik at lavkarbo øker blodfettstoffene. Det var tross alt det viktigste argumentet fra motstanderne av lavkarbo i mange tiår, altså antakelsen at mindre karbohydrat og mer fett ville øke kolesterolet og dermed også risikoen for hjertesykdom.


En slik sammenheng er imidlertid ikke så enkel uansett. Som regel prøver jeg å ha en pose bacon-crisp i skapet, men sist lysten på noe snadder dukket opp var det tomt.

I skrivende stund sitter jeg å koser meg med deilig kveldskos. Det er gresk youghurt, cottage cheese, jordbær og bittelitt sukrinmelis. Trenger ikke søtning om man har mye søte bær.


Jeg har forresten startet opp på lavkarbo nå. Hver gang jeg hadde fått i meg noe med sukker. Du går ned i vekt ved å kutte ned på karbohydrater, som sukker, brø poteter, ris og pasta, og spise mer fett og proteiner. Også Statens råd for ernæring anbefaler nå slanking med lavkarbo som metode.


Kveldskos - sovemat.

Først vil jeg bare beklage at jeg ikke har vært aktiv på bloggen på mange måneder. Det er lett å tenke at det virker jo ikke Du har jo lagt på deg en grei del igjen. De første dagene tilbake på lavkarbo etter en slik helg pleier å føre til hyppige dobesøk (vanndrivende).


Kroppen får renset seg skikkelig for avfallstoffer og alt vannet som har hopet seg opp i kroppen. Lavkarbotips, en av norges største lavkarbo blogger. Når man er tilbake på lavkarbo og merker søtsuget kan man unne seg noe søtt, men på en sunnere måte. Jeg er sulten -og har hatt gjentatte turer rundt om i skapene på jakt så fant ut at jeg måtte finne på noe. Og tips til litt kveldskos.


Gutten min får friske bær daglig. Både etter frokost og som kveldskos. Med tanke på at bær inneholder et minimum karbohydrater i forhold til frukt, er dette perfekt. Pakken jeg fant på Coop hadde til og en gaffel.


Men jeg må si det er mest smak i den med laksen. Og jeg ble solid mett etter en rull -så nå har jeg to stykk liggende i matboksen min – får se om den holder til frokost i morgen eller om den ender som en kveldskos den siste jeg lagde. Mer om LCHF finner du du tar en titt på lenkene jeg har lagt ut litt lenger ned på siden. LCHF-kostholdet inneholder lite karbohydrater og rikelig med fett.


Yrla sa for 8år siden:. Jeg spiser mye protein men ligger 1g under deg dgl.

Kanskje du skulle spise mer grønnsaker? Kutte ut cc, ja velge andre matvarer. Du trenger nok ikke øke fettinntaket men redusere proteininntaket og øke mengde grønnsaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg