torsdag 13. november 2014

Når begynner tospråklige barn å snakke

Språkutviklingen hos barn begynner lenge før barna sier sine første ord. Se når barnet begynner å snakke ordentlig. Snakk mye med barnet, og bruk riktige ord.


Hvis barnet peker på en hund og sier ”vovvov” kan foreldre svare ”Ja, se på den søte brune hunden”. Unngå å uttale ord feil, selv om det kanskje er litt søtt.

Barns tidlige kombinasjoner er gjerne korte, som mamma spise eller bamse sitte. De begynner også å bøye or f. Ut fra disse resultatene vet vi at det er ganske vanlig at barn har begynt å snakke når de fyller ett år, men at det også er ganske vanlig å ikke si noe. En av ferdighetene barn tilegner seg på egenhånd er å snakke.


De første ordene barn sier når de begynner å snakke er vanligvis noe som ligner på mamma og pappa. Selv lenge før de lærer å snakke er små barn ganske flinke til å formidle hva de trenger – enten de gråter når de er sultne, de pludrer når de er fornøyde, de vender seg bort fra mat de ikke liker eller de peker på en leke de vil ha. Mange program lærer barn om tall, bokstaver, farger og ord.


Vil det å lære to språk føre til problemer for barnets språkutvikling?

Nei, barn over hele verden lærer mer enn to språk uten å utvikle språkproblemer. Tospråklige barn utvikler språket på samme måte som andre. Hvilket språk skal foreldrene snakke hvis de har to ulike. Men tospråklige barn blir ikke forvirret. Barn har en utrolig kapasitet når det gjelder språk, og lærer fint å håndtere ulike språksituasjoner, sier Bentzen.


Barnehagen må støtte at barn bruker sitt morsmål og samtidig arbeide aktivt med å fremme barnets norskspråklige kompetanse (s.110). Flerspråklige barn. Selektiv mutisme: Når barnet slutter å snakke Ta kontakt med logoped hvis du er bekymret – Barn med forsinkelser eller atypisk utvikling har individuelle svakheter på ett eller flere områder. Det er mange måter å være flerspråklig på.


Det blir viktig å finne disse når en skjønner at barnet strever utover normal tid. Men begge snakker likte godt nå. Det gikk så fint, så, sier Forskerfabrikkens grunnlegger med smil i stemmen.


Visste du at: Barn som vokser opp i tospråklige hjem klarer fint å lære to språk samtidig. Barn utvikler seg ulikt og i rykk og napp. Det finnes ingen fasit på hva som er normalt, og barn som venter lenge med å snakke kan hente inn de andre på et blunk.


Det som er viktig er at man blir tatt alvorlig og ikke sendes hjem Alle har noe de skal ha sagt Barn er opptatt av ting som skjer her og nå , og med tiden utvikler de begreper for tid og sted.

Barn kan vokse opp i en familie der to eller flere språk snakkes i hjemmet hver dag. Mange barn som begynner å snakke sent når igjen jevnaldrende i språkutviklingen, men for noen barn er forsinket språkutvikling det første tegnet på en utviklingsforstyrrelse. Dette kan være spesifikke språkvansker (se punkt 3), autisme-spekterforstyrrelse, lærevansker, ADH utviklingshemming eller andre utviklingsforstyrrelser. Der møter vi de som har ansvaret for barna i det daglige. Når resultatene er såpass gode, forteller det noe om hvor viktig det er å få hjelp tidlig.


Noen er sjenerte, og det er lov. Barna i studien vår var av temperament litt forsiktige og sky.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg