onsdag 11. november 2015

Røde prikker på ryggen som klør

Noen ganger kan det man reagerer på , som for eksempel brennesle eller kosmetikk, forårsake en allergisk reaksjon. Matallergi kan også føre til at huden klør. Reaksjoner på legemidler, for eksempel antibiotika, soppdrepende medisiner eller narkotiske smertestillende medikamenter, kan føre til utbredt utslett og kløe.


Jeg er plaget med røde prikker på kroppen som klør. Prikkene er bitte små og holder seg på èn plass til de er tørket inn (blir en liten skorpe på hvis jeg har klødd meg).

Dukker stadig opp nye. Begynte på brystet og skuldrene foran og bak. Nå er det også på armene, men lite på brystet.


Etter ytterligere et par dager utvikler det seg et utslett på armene, beina og overkroppen. Skarlagensfeber: Først blir tunga rød med store prikker , ofte med et hvitt belegg i midten. Mange utslett kan være kløende blant annet fordi en rød og varm hud fører til økt væsketap i huden og lokal uttørring.


Brennkopper vises som små, røde prikker som kan klø. De dannes ofte rundt nese og munn, men kan lett spre seg til andre steder på kroppen.

Prikkene fylles med puss som etter hvert sprekker, slik at det dannes en gulbrun skorpe. Det er ikke uvanlig å ha feber og hovne lymfekjertler i nakken i tillegg. Det begynner som en liten rød flekk, som etter noen timer blir til en liten blemme med klart innhold. Etter et par dager danner det seg en skorpe som etter hvert faller av.


Føler meg ellers ikke uvel på noe hvis. Utslettet klør ofte. Ikke vært kontakt i med dyr eller noe sånt, men lurer jo på om jeg har spist noe rart?


Barnesykdommene har utslett som følger med feber. Mange av dem er i dag svært sjeldne, fordi barn blir vaksinert mot dem. På grunn av risiko for å smitte sårbare personer i omgivelsene, kan det være greit å vite hva som er hva.


Det klør spesielt om kvelden og natten, noe som forstyrrer søvnen min. Nuppene vises nesten ikke, men man kjenner dem. Kløen gir seg til en viss grad når jeg smører på hydrokortison. Det virker ikke som dette samsvarer med skabb, men kanskje det kan være.


Jeg er en gutt på år, og har nettopp oppdaget et utslett på store deler av kroppen min. Det er så langt kun en kosmetisk plage, da det verken klør eller plager meg på en fysisk måte.

De kan derfor se noe annerledes ut. De ses som utvekster på huden med en blågrå eller mørk farge. Ofte kan de være vanskelig å skille fra føflekker og føflekkreft, sier Guldbakke.


Videre har man morfea basaliom, som ser ut som et arr i huden, og overfladisk basaliom som ses som røde , skjellende flekker som gradvis blir større. Har du nylig oppdaget én eller flere røde føflekk-lignende prikker på kroppen? Dette er en samling av kar (et kar-nøste) i huden – de er røde på grunn av blodet, men kan også være litt lilla eller blå. Hvis du har fått mange røde prikker på huden i det siste, er det trolig Cherry Angiomer.


Kjetil Guldbakke sier man må følge med på om man har flekker som vokser. Jeg ville også sørget for å holde huden myk med olje (nøytral, uparfymert). Hvis det klør veldig kan du prøve å smøre aloe vera på , det hjelper veldig godt for meg i alle fall De har en fin en på Vita tror jeg, eller apoteket, den som er aloe vera gel. Vannkopper vises som røde flekker i ansiktet og på kroppen. Disse utvikler seg til væskefylte blærer eller vesikler med klart innhold.


Nye utslett dannes i noen dager, før det tørker inn etter en ukes tid. Da er ikke barnet lenger smittebærer. Dama har fått ett lass med røde SMÅ prikker på ryggen i klaser som klør noe helt sinnsykt. De er i klaser og så ser man ett par prikker som er rundt klasen, akkuratt som en nippel på en pupp omtrent, at det meste er sentrert men noe er også rundt selve senteret.


Prikker , flekker, rosa, litt her og litt der, eller kanskje knapt synlig. Når det gjelder utslett er det to grunnleggende spørsmål som hjelper deg å sortere ut hva det kan være. På begge lårene har jeg masse små røde prikker (til nå ikke sett dem andre steder, dog jeg klør en del i hodebunn og nakke også nå). I går, etter lunsj på jobb, begynte jeg å klø noe vanvittig på armene.


Alle artikler i NEL og på NHI. Det utviklet seg røde prikker og hevelser i huden. Jeg dro til lege litt senere, fikk en allergipille, og det roet seg. I løpet av kvelden ble det imidlertid mer, og det klødde som f.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg