mandag 14. oktober 2019

Reinkjøtt gravid

Rask og trygg leveranse. Billig, sikker og rask graviditetstest. Kjøp nå, test deg hjemme. På grunn av forurensning etter Tsjernobylulykken kan matvarer fra enkelte områder i Norge - blant annet reinkjøtt , vilt, ferskvannsfisk, sopp og ville bær - fortsatt inneholde noe radioaktivitet.


Gravide bør ikke få i seg mer enn 40. Se Kostholdsråd for matvarer forurenset med radioaktivitet. Radioaktivitet og kvikksølv. Avfallsstoffer fra industrien setter spor i havet.


I enkelte deler av landet kan blant annet reinkjøtt fremdeles inneholde forurensning etter Tsjernobylulykken, og vil dermed inneholde noe radioaktivitet. Se kostsråd for Mat forurenset med radioaktivitet. Når du er gravid er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Medisiner og helsekostprodukter. Som gravid bør man heller ikke spise fiskelever, krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus er trygt) eller eksotiske fisker som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk (tunfisk på boks er trygt).


Legen min sa at viltkjøtt bare var bra for oss gravide , men det må som annet kjøtt være helt gjennomstekt. Har spist finnbiff et par ganger etter jeg ble gravid , jeg. Tørka reinkjøtt , reinhjerte og slike ting skal du IKKE spise! Dette gjelder blant annet reinkjøtt , viltfanget ferskvannsfisk, sopp og ville bær.


Jeg skal til mine svigeforeldre i helgen, og jeg vet de kommer til å servere viltkjøtt, siden de har fryserene stappfull med hjort, elg, reinsdyr og rådyr. Men som gravid bør man vel holde seg unna? Eller gjelder dette bare håndtering av rått kjøtt?


Skyll frukt, grønnsaker og bær godt. Bruk rene redskaper. Helsemyndighetene maner til forsiktighet med blant annet reinkjøtt , ferskvannsfisk, bær og sopp fra områder berørt av Tsjernobylulykken. I tillegg bør man være forsiktig med selvfanget fisk fra områdene over.


Svigerfar om jobber i mattilsynet mener at jeg ikke burde spise reinkjøtt i det hele tatt som gravid. Holder meg også unna bær fra høyfjellet. I kategorien reinkjøtt og blodmat hadde kun åtte prosent av kvinnene jernmangel, men ingen menn. Derimot fant de mest jernmangel hos de tre siste matkategoriene: variert kosthol frukt og grønt, og vestlig mat. Aller verst sto det til med dem som spiste mye junk, der prosent hadde jernmangel.


For ikke så lenge siden leste jeg at selv om egg flyter er de fortsatt spiselige, for som dere selv sa så finnes det ikke bakterier inne i et helt egg, men det som skjer er at over tid vil noe av innholdet i egget fordampe og gi tomrom inne i egget som gjør at det flyter. Høy kvalitet og 9 nøyaktige med anonym og rask levering. Når det gjelder reisdyrskjøtt, er det anbefalt at gravide ikke får i seg mer enn 40.


Ellers var det ikke egnet som mat. Du kan da altså spise ca kilo av dette kjøttet ila graviditeten. Det kommer an på ultralydapparatet, og den som undersøker. Men det er ikke enkelt å se noe utvendig så tidlig.


Utvendig ultralyd tas oftest ikke før etter uke 14. Da jeg var gravid for snart år siden fortalte en venninne at gravide ikke skal spise elg,hjort og annet vilt. Kjøtt og kål er jo godt kokt ,så det eneste jeg kan tenke meg er at man kan få luft i magen av overdose med kål - og det er jo ikke farlig så vidt jeg vet. Vi fant at reinkjøtt inneholder høyere vitamin B1 jern, sink og selen konsentrasjoner i forhold til norsk biff, lam, sau, svin og kylling kjøtt. Nivåer av noen omega-fettsyrer i reinkjøtt ligner de som er rapportert i krabbe, scampi, blåskjell, østers og torsk.


Reinkjøtt er magert og en god kilde til omega-fettsyrer. Tilskot til avløysing ved sjukdom og fødsel o. Kjøttet kokes i helest mulige stykker. Legg kjøttet i en passende stor kasserolle og fyll på med vann til det dekker.


Kok opp uten lokk og skum godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg