torsdag 2. april 2015

Billig ukemeny student

Her finner du forslag til ferdige ukemenyer. Kokt spagetti med chili og massevis av revet ost var én av de store middagsfavorittene mine da jeg var student ! Billig , kjapt og enkelt! Jeg antar at mange studenter tenker likt nå også: mye mat til lav pris. Og så er det jo kjekt om det smaker skikkelig godt også.


Billig ukemeny student

Her kommer noen forslag fra meg! Disse er i tillegg høvelig sunne og tar under en halvtime å lage. Matblogger Gundas ukemeny er full av knallgode oppskrifter som metter en familie på fire til en billig penge. Det er bare én ting å si: Nam!


Du kommer simpelthen ikke unna planlegging hvis du vil spise billig. Heldigvis er det mye man kan trylle fram på et lite kjøkken. Studentlivet er herlig, men kan fort bli dyrt.


Og ja, det er mulig å lage en sunn ukemeny på budsjett. Kroppen trenger påfyll av viktige vitaminer og mineraler hver dag, og det gir vi kroppen ved å spise variert og sunt. Havregryn er billig , og du kan bruke det til mye forskjellig. Ikke bare havregrøt, men havrevafler, granola, smoothie og så videre.


Spesielt ukemenyene med tilhørende handlelister og oppskrifter er blitt populære blant følgerne til Fattig student. Nå har vi satt opp en ukemeny med sunne middagstips for deg. Når ukens middager er planlagt sparer du ikke bare tid og penger, men trolig kalorier også. Skal du spise billig lønner det seg å planlegge ukesmiddagene og handle inn til flere av gangen. Enkelte ingredienser kan brukes på mange forskjellige måter, så du trenger ikke bli lei selv om du bruker de i mange ulike retter.


Billig ukemeny student

Start uken med å handle inn all maten du planlegger å bruke til middag i løpet av uken. Både omelett og wok er fine måter å bruke opp restene på. Spis mer grønnsaker og mindre kjøtt. Jeg har laget en hel ukemeny med billig mat. Når jeg ser på den synes jeg ikke lenger synd på de fattige.


På mandag braker det løs med spaghetti carbonara. Med en pakke pasta, noen egg, litt hvitløk og en pakke bacon metter du mange munner med minimale midler. Tirsdag er det duket for en av mine all-time favoritter, nemlig løksuppe. Man skal være på forelesninger, studere på egenhån levere oppgaver, være med på alle sosiale tilstelninger, sove nok og helst SPISE GODT! Ellers duger ikke helten.


Vi har satt sammen en ukesmeny med retter som er enkle å lage, ikke tar for lang ti er ganske billige, og med ingredienser som er enkle å få tak i og som man forhåpentlig slipper å kaste. NITO-studenter leverte inn bidrag. De skulle klare å sette sammen en ukemeny som er sunn, næringsrik og mulig å tilberede uten for mye tid eller ferdigheter. På budsjettet: 2kroner.


Og som en aldri så liten bonus har jeg forsøkt å velge ut varierte retter som kan falle i smak hos dere voksne òg! De enkle oppskriftene gjør uka morsom. Slik blir det gøy på kjøkkenet. Det virket som ett kjærkomment innlegg for mange så her kommer derfor ett tilsvarende med andre middager.


Ukemeny med noen kjappe og én kul. Forslag til ukemeny – student style. Sjekk priser i butikken,. Her om dagen fikk jeg spørsmål fra en sulten student om jeg ikke kunne lage en ukemeny med ekstra enkle, raske og billige retter. Det syntes jeg var en strålende idé, så her har jeg prøvd å sette sammen nettopp en slik meny.


Den egner seg selvsagt for alle andre også, for her er det mye godt å velge i. Hun forklarer at posegrønnsaker er et veldig godt alternativ. Og du trenger ikke å bekymre deg for at disse er noe mindre næringsrike enn ferske - snarere tvert i mot. Dårlig rå men ikke så veldig gira på en tørr Grandiosa? Vi har samlet digge matretter som er sunne og veldig billig ! Mye billig og god mat som kan lages. Wok med strimlet svin, hjemmelagde kjøttkaker og kjøttboller (med potet eller pasta, grønnsaker eller tomatsaus), seilfilet er billig og kan brukes til masse (stekt med løk, bakt i ovnen med grønnsaker og kokosmelk f.eks).


Billig ukemeny student

Middagstips - oppskrifter på enkel, sunn middag Usikker på hva du skal handle inn til middag denne uka?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg