mandag 13. april 2015

Blir ikke brun på leggene

Før om årene ble jeg knallbrun på leggene , nå får jeg nesten ikke farge der mer, blir veldig brun på resten av kroppen så jeg skjønner ikke hva som skjer, hadde det sånn i fjor sommer også, har jo vært i syden også, men dt hjalp heller ikke. Mange sliter med at enkelte deler av kroppen ikke blir brun , mens resten av kroppen blir brun av sommersola. Det kan skyldes en tidligere solskade, gener, eller for lite eksponering for sol på. Man kan bruke babyolje, hvis man har en hud som sjelden blir solbrent, og som vanligvis blir ganske brun på sommeren.


Men man burde ikke ta på altfor mye, og man må huske på å ikke ligge altfor lenge i solsteika med den. Da blir man veldig fort brent.

Har begynt å bli litt lysbrun ellers på kroppen, men ikke på leggene. Leggene ha vært like mye i solen som resten av kroppen :x Leste ett sted her inne at det hjelper med peeling, men det gar definitivt ikke hjulpet for meg. Innbiller meg at det. Brun fortest på magen - Kropp og helse.


Hvorfor blir jeg ikke brun? Hvite fregner på leggene, hva er det? Heldigvis finnes det flere triks som bidrar til at du får den perfekte brunfargen - uten flere timer i solen, eller i solarium.


Etter tre dager med sparking, ble ikke leggene særlig brunere.

På armene kom det litt farge etter første dag – men denne fargen dukket. Mange tenker at hvis man blir solbrent burde man dusje i kaldt vann, men tvert imot! Det er faktisk mye bedre å dusje i varmt vann, fordi da åpner porene seg og man flasser ikke. Jeg blir ikke brun.


Det er også veldig bra å ta på fuktighetskrem etter du har dusjet. Leggsår (ulcus cruris) Hva er det? Vi kan alle få sår på bena og føttene, men av og til heler ikke sårene, de blir kroniske. Kroniske fot- og bensår , eller leggsår , som legene gjerne kaller det, rammer omkring 1- av den norske befolkningen i løpet av livet.


Da øker trykket i venene slik at de utvides. Det er lettere å få åreknuter hvis du er gravid eller overvektig. Plateepitelkreft eller spinalom oppstår gjerne i ansiktet, nakke, på lepper, ører, hendene eller leggene.


Selv om du kanskje har funnet den perfekte kjolen for sommeren, blir det ikke helt det samme når leggene dine vitner om mange måneder uten sol. Av utseende likner kreftformen på basalcellekreft, og kan minne mye om en vorte. Ofte med et sår i midten. De med solskadet hud er spesielt utsatt for spinalom, og langvarig immunhemmende behandlinger øker også risikoen. De blir ikke brune , og synes derfor ekstra godt om sommeren.


BufretKeratosis pilaris: Veldig vanlig hudtilstand der man får røde prikker med ru.

Atopisk ekseMedfødt eksem og veldig vanlig til kløende utslett på leggene og bak knær. Oppretthold fargen ved å smøre deg inn hver 4. Smør bare et lag hver gang - å være unaturlig brun er ikke pent! Smør med sirkulære bevegelser, start med leggene og jobb deg oppover.


Pass på overgangene på føttene. Her er det viktig at det er en jevn farge for et naturlig resultat. Det synes ikke på mine bein at jeg har vært i sola. Ikke i Syden heller. Frustrende når jeg ikke dekker til beina og er like nøye med smøring i dag som da jeg var barn.


Armene mine blir veldig brune , så ansiktet og brystkassa og øvre del av ryggen. Magen får en antydning til farge. Brune flekker på det hvite i øyet er forårsaket av melatonin, det samme stoff som fører til fregner og føflekker på huden.


Brune flekker på øynene kan oppstå når som helst, og kan øke i antall, men ikke svekkes eller forsvinne når de har dukket opp. Da utløses krampaktige smerter i leggene ved gange og mosjon på grunn av mangelfull blodtilførsel, og smertene forsvinner når man stopper opp og venter litt (og kikker i vinduene, så ingen kan se at det er noe galt fatt). Man kan godt ha vindustittersyken uten å ha utviklet sår på bena. Tenkte kanskje det kunne være vannet - men har vært på hytta i flere dager, og det samme skjer der.


For ca 2-uker siden, har det økt ytterligere nå både morgen, kveld og hele dagen - både legger, lår og armer ( ikke mage og rygg). Det er ingen utslett, men det klør i perioder så jeg blir gal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg