onsdag 3. juni 2015

God gammeldags bløtkake

Denne ukens favoritt-oppskrift er fra dyktige Thea Bolstad som har bloggen My Little Kitchen. Thea har nylig gitt ut boken Theas Little Kitchen og her er det mange fristende kaker! Ingredienser Sukkerbrød (bakes i to runder) egg kopp sukker kopp mel kopp potetmel ts bakepulver.


God gammeldags bløtkake. Bløtkake er festkake og bursdagskake.

En ekte, god gammeldags bløtkake som smaker fantastisk av bær, frukt og pisket krem. Vi hadde konfirmasjon i helgen, og gjestelisten telte personer. Saftig bløtkake med krem og bær Har du dreisen på å bake sukkerbrø er du aldri langt unna en god bløtkake. Sukkerbrødet kan du gjerne bake i god tid før servering, for det tåler veldig godt å bli fryst ned.


En god bløtkake begynner med et godt sukkerbrø helst hjemmelaget, men vil du ikke bake selv kan du bruke ferdigkjøpt. Eplekaken kjennetegnes av at eplene ligger innbakt i kaken i stedet for på toppen. En god del sukker i deigen gjør kaken søt og faktisk nesten litt seig i kantene.

Som pynt har kaken mandler på toppen i tillegg til kanel og perlesukker. Server kaken aller helst helt nystekt sammen med vaniljesaus. En bløtkake smaker like godt til 17. Vår kake er bakt med norske egg, og det luftige sukkerbrødet er fylt med et syrlig jordbærsyltetøy, pisket krem, banan og valnøtter. Denne oppskriften som er så enkel at jeg har den i hodet pleier stort sett alltid å gi et vellykket resultat.


Som vanlig har jeg redusert sukkermengden så mye som jeg tør, uten at det har noe å si for smaken. Hemmeligheten med en god bløtkake er nemlig å ikke lage den for søt. Slik gjør jeg: egg. Kransekake er vel festkaken over alle festkaker. Populær som den er passer kransekake til 17.


Dette er en god gammeldags bløtkake som er blitt bakt i flere generasjoner, og er like populær den dag i dag. Oppskrift på bløtkake. Den kan lages i utallige varianter, men dette er en bløtkake med vaniljekrem som de fleste liker å spise. For et par uker siden fylte sjefsoppvaskeren år (igjen), og øverst på ønskelisten sto en god gammeldags bløtkake med marsipanlokk.


Nå har jeg bakt og bakt sukkerbrø men det ramler ned på midten.

Så jeg gjorde jo det jeg skulle gjøre. Men det var formen jeg stekte i som ikke dugde til det. Kjøpte noe billligformer for noen år siden. Må bruke god gammeldags alu form fra Høyang.


Og da skjer det som skal skje, den hever seg på midten. Det er ingen god opplevelse å spise en bløtkake hvor kremen er stiv som smør. Pisk derfor kremen på lav hastighet og smak til med siktet melis eller sukker til slutt. Man har lett for å piske kremen for hardt. Den skal være fløyelsmyk og god.


Hvordan lage bløtkake Hvordan lage bløtkake Bløtekake lager du enkelt med denne oppskriften. Sukkerbrød er basisbunnen for en rekke kaker, her viser vi hvordan du lager en bløtkake med friske bær. Det var nettopp det jeg gjorde, alt oppi på en gang. Vet ikke om det var så lurt, for jeg måtte vende med slikkepott i evigheter.


Men jeg tok det så forsiktig jeg kunne, for jeg har god erfaring i at hele greia kollapser straks man begynner å herje med å få mel blandet inn. Heldigvis var eggedosisen så stiv at den tålte det fint. Vi har oppdaget at du blokkerer annonser.


Vi i Godt hadde satt stor pris på om du hvitelister oss slik at vi kan finansiere vår journalistikk med reklame og fortsette å være en gratis nyhetskilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg