tirsdag 14. oktober 2014

Svimmel etter fødsel

Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. De ferskeste innenriksnyhetene. Hold deg oppdatert med ABC Nyheter.


Du føler deg svimmel mer eller mindre hele tiden. Du blir uvel både av å bevege deg og av å se på ting som beveger seg. Ikke gå på kanten av et fjell, eller på vandretur i en storby hvis du ofte føler deg svimmel og dårlig.


Ta med deg noen som kjenner til signalene du sender ut når du føler deg sliten og dårlig, så du kan få hjelpen du trenger om det skulle skje noe. Det kan komme av uvante bevegelser, uvante synsinntrykk, usikkerhet, tretthet eller sterke følelser. Alle pasientinformasjonene er basert på artikler skrevet for leger i Norsk Elektronisk Legehåndbok (NEL) og forfattet av NEL-redaksjonens leger, med mindre annet er oppgitt. Svimmelhet er ofte kortvarig, og utgjør da ikke noe helseproblem.


Svimmel etter fødsel

Dette er bare noen eksempler på mange fysiologiske endringer som skjer i kvinnens kropp gjennom svangerskapet, og disse endringene kan være en påkjenning. At man kan føle seg svimmel og ør gjennom denne omstillingen, er ikke rart. Det begynte dager etter fødselen med at jeg fikk karusell følelse når jeg ryddet eller gjorde fysiske ting, dette gikk over og etter en uke fikk jeg en svimmelhet (båtfølelse).


Dagen før dette hadde jeg kjørt bil og når jeg gikk ut av bilen ble jeg kjempe svimmel og måtte legge fra meg barnet. Anemi og lav jernstatus etter fødsel. En stor, kraftig og unormal blødning på over 5ml, i løpet av de første timer etter fødselen, skjer hos cirka prosent av kvinnene etter vaginal fødsel og hos prosent ved keisersnitt. En slik blødning kan også oppstå fra timer til uker etter fødselen.


Kroppen din forandrer seg mye under en graviditet, og overraskende nok kan også synet ditt endre seg, som igjen kan gjøre at du opplever å bli svimmel. Den gode nyheten er at eventuelle synsproblemer vanligvis går raskt tilbake til det normale etter fødselen, eller senest ved ammeslutt. Jeg er så skrekkelig svimmel om dagen og er nesten redd. Er det flere som opplever dette?


Svangerskapsforgiftning oppstår etter uke i svangerskapet, og er økende hyppig frem mot fødsel. Tilstanden kan en sjelden gang utvikle seg til eklampsi som er en svært alvorlig tilstand og kjennetegnes av kramper uten annen påvisbar årsak i siste del av svangerskapet eller like etter fødselen. Mye blod vil da samle seg i disse årene, og hjernen får som følge av dette ikke tilstrekkelig blodtilførsel for en kortere periode. Dette kan gjøre at man føler seg svimmel eller at man besvimer.


Også øyesykdommer med synsforstyrrelser kan gi den formen for svimmelhet. Mot slutten av svangerskapet hadde Siv Mortensen små anfall av svimmelhet, men tenkte ikke så mye over det. Så en dag ble hun så svimmel at hun ikke klarte å reise seg.


Det viste seg å skyldes en hjerneblødning. Det er nå seks uker siden fødsel og jeg blir mer og mer svimmel. Det svartner helt innimellom og jeg bruker lang tid på å hente meg inn igjen. Er så redd for at jeg skal besvime med babyen i armene. Jeg blør fremdeles så det kan kanskje være grunnen til svimmelheten?


Svimmel etter fødsel

Når skal det slutte å blø? Kvinne døde etter fødsel - Rikshospitalet brøt loven. Oslo universitetssykehus brøt loven da en kvinne mistet livet etter en fødsel. Sykehuset sørget ikke for at hun fikk forsvarlig helsehjelp, fastslår Helsetilsynet.


Flere som har blitt ekstremt svimmle? Er dager siden fødsel. Har faktisk sovet ganske bra denne natten, passer på å få i meg væske, og mistet ikke fullt så mye blod etter fødsel.


Sliter faktisk med å skrive dette. Svimmel spør eksperten: Hei, i går kveld ble jeg både svimmel og kvalm på kvelden og måtte legge meg ned , magen ble hard. Gikk over etter min.


Jeg er midt i eksamensperioden og må sitte å lese hele dagen for tiden. Problemet er at denne graviditeten har begynt å gjøre meg svimmel når jeg sitter. Blir ikke svimmel av å stå eller gå, bare av å sitte, som er krise siden jeg har ikke noe valg og må bare prøve å skifte stilling. Ble sykemeldt for uker siden da jeg var utrolig sliten.


Svimmel etter fødsel

Har ei datter på og en sønn på snart 2. Mye som skjer med hus og hjem. Jeg har blitt så sinnsykt svimmel i det siste, og i natt da jeg låg og skulle prøve og sove gikk det helt rundt for meg. Jeg hadde vært kraftig kvalm ei stun og låg bare og venta på at alle tbl jeg hadde tatt (AB og folat osv) skulle bli tatt opp i kroppen slik jeg kunne spy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg