torsdag 5. september 2019

Hvordan strikke hals på genser

Vi har gensere til flere typer anledninger. Velg blant flere merker! Reserver ditt Hotell i Hals online. Jeg vil derfor vise hvordan jeg gikk frem da jeg laget min Setesdal Love- genser.


Mønsteret er tilgjengelig på Ravelry. Slik kan du lage pen hals.

Hjemmestrikk av populær genser tok av. Følelsen av luksusgenser uten hel genser er helt topp! Enkle basisplagg er greie ting å strikke til barna. Her er det en basisoppskrift på genser og jakke, med rund eller V- hals , som gir mange variasjonsmuligheter. Når Bord III er ferdig, fell til hals og nakke som for genser med splitt.


Ermer: Som for genser med splitt. Med i-sydd erme eller raglanfelling. Rund hals eller V- hals.


Jeg er av den litt (for) impulsive typen og fikk plutselig lyst til å strikke en genser til snuppa på år.

Jeg hadde en gammel oppskrift liggende og kjøpte inn garn som passet noenlunde. Problemet er at på oppskriften er det en spesiell hals som jeg ikke vil ha, jeg vil bare ha en helt vanlig rund hals. Her er en beskrivelse på hvordan jeg lager hals på en genser der bolen er klippet opp både til ermhull og til hals. I forrige innlegg skrev jeg hvordan jeg klippet til ermhull.


Jeg gjør det på samme måte når jeg klipper hull til hals , jeg måler opp halsen og tråkler inn en merketråd der jeg vil at halslinningen skal starte. Da var Mariusgenser nr. Oppskrifta kommer fra klassiker-heftet til Sandnesgarn.


Dette er en tynnere variant en orginalen og båthalsen ble erstattet med en rund hals. Det er fullt mulig å for eksempel felle i siste omgang før halskanten, altså å strikke en omg rett når du har lang nok raglanfelling, og så felle for eksempel hver eller maske på denne omgangen. Og så strikke halskant etter det.


Det går sikkert også å felle før som du sier, men det har vi ikke prøvd. Ja, nå regner jeg med at Rikke prøver seg på montering neste gang hun strikker genser. Jeg minnes godt første gangen jeg skulle gjøre det - det var skummelt, spesielt å klippe opp i siden. Denne genseren skal ha raglanfelling. Det er en genial måte å strikke genser på , både fordi det er enkelt og fordi en slik genser gir god passform.


Jeg bruker ikke mønster når jeg strikker raglanfelling, men bruker metoden jeg lærte av av moren min da jeg strikket min første genser. ZapMeta Tilbyr Oversikt fra Søkemotorer. Er det noen strikkeglade damer her som kan hjelpe meg litt?

Jeg har prøvd meg på en skappelgenser, men fikk problemer når jeg skulle felle av halsen på forstykket. Noen som kan forklare meg helt enkelt hvordan jeg skal gjøre? Har aldri strikket genser før. Enten kan du gjøre det enkelt for deg selv og velge en nøytral farge som passer til alt (grå, hvit, sort, brun), eller du kan velge deg noe som gjør hele antrekket, som rødt, gult, rosa el. Og husk at det kommer flere muligheter: Hvis du får til å lage en fin første genser så er.


Strikke tips: Fin halskant! Etter å ha strikket en Marius baby dress, og en Marius kofte nylig, har jeg erfart at halskanten har en tendens til å bli litt for vi og med for lite hold i. HALS : Forstykket: Fell masker midt på forstykket. Neste omgang, fell masker på hver side av halsåpningen. Man skal fortsatt strikke raglan hele tiden selv om man feller til hals.


Under følger hvordan vi har strikket halsen som du ser på bildet over (Klikk på bildet for større versjon). Finn fram de fargene som passer til dine ytterklær og som du liker. Lusekofta er en del av vår norske identitet, og begrepet lusekofte har blitt en fellesbetegnelse på strikkeplagg med typiske norske mønstre.


I denne boka får du historien om setesdalskofta, og strikkemønstre på alt fra de klassiske plaggene til moderne puff, isskrapevott og one piece til barn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg