onsdag 4. september 2019

Mammakroppen etter fødsel

Det er lett å la seg forbløffe over svangerskap og fødsel. Vi har samlet noen av de faktaene som fascinerer, forundrer og forbløffer oss mest. De ferskeste innenriksnyhetene. Hold deg oppdatert med ABC Nyheter. Hva skjer med kroppen etter et svangerskap?


Hvilke utfordringer er de vanligste og hva kan man gjøre?

Og hvilke ting opplever mange kvinner etter fødsel , men som det snakkes for lite om? De første dagene etter fødselen skjer det mye i kroppen til en nybakt mamma. Mammakroppen – etter fødsel Som nybakt tobarnsmamma kan jeg avsløre at tiden der alt handlet om meg selv og kroppens estetikk for lengst er forbi. Fysisk utholdenhet, mentalt overskudd og ikke minst trivsel i egen hverdag er noe som for meg blir balansert dag for dag.


Men hvordan blir egentlig mammakroppen etter en fødsel. Her får du den ekte versjonen uten sminke, retusjering eller glamor. Instinktet for å overleve og ta vare på babyen gjør at mammakroppen tar vare ekstra næring i ammeperioden. Normalt er det snakk om rundt 4-kilo som ikke skal bort med det første.


Det er helt normalt å ha stor mage den første tiden etter en graviditet.

De aller fleste bruker noen uker for at magen skal trekke seg sammen igjen. Her trakk magen seg veldig raskt tilbake igjen. Føler nå på dag etter fødsel at den er flatere enn før jeg blei gravid. Men den er fortsatt ganske så bløt.


Har fortsatt kg igjen til startvekt (gikk opp kg under graviditeten), men det stresser jeg ikke med. Da fotograf Ash Luna startet å ta bilder av kvinnekropper etter svangerskap og fødsler , håpet hun å få med seg rundt 1kvinner. Og hun er langt fra ferdig. Sannheten om mammakroppen. Etter fødselen mister man både de hårene man ikke mistet under graviditeten OG de hårene man ellers ville mistet hver dag, forklarer Gro Nylander.


Fødselen gikk som den skulle, men det tok litt tid å komme seg igjen etterpå. Det var ni intense uker med diverse smerter på grunn av keisersnittet, brystbetennelse og sånne ting. Men etter de ukene var jeg heldigvis tilbake i form igjen, sier hun i dag.


Maria venter trillinger: - Vi bestemte oss for å beholde dem. For hvem skulle vi ha. Noen uker etter fødsel møtte jeg på en bekjent, hun spurte meg ”Når er det du venter da? Nå er mange kanskje litt mettet av artikler og diverse som handler om å hylle mammakroppen.


Derfor skal ikke denne teksten handle om det. Det skulle faktisk ta et helt år før jeg fikk kroppen min tilbake etter fødselen. Som dere vet så fikk jeg det jo for meg at jeg skulle gi meg selv maks uker, og det var det.

Brystspreng (skal ikke forveksles med melkespreng) inntrer som regel 2-dager etter fødsel. Mange tror at det er brystene som fylles meg melk, men i realiteten er det økt blod tilstrømning til brystene – for å klargjøre for melkeproduksjon. Debatten har rast etter at Caroline Fotballfrue Berg Eriksen la ut bilde av sin egen mage noen dager etter å ha født. Etter det har det florert med ulike magebilder på sosiale medier. Denne muskelgruppen er derfor viktig å fokusere på dersom man har delte magemuskler etter svangerskap.


Delte magemuskler - er det et problem? De fleste diastaser vil, som tidligere nevnt, naturlig trekke seg sammen i løpet av 6-uker etter fødsel. Elsker mammakroppen sin Maria ser på de siste årene som en reise, hvor hun gradvis har lært seg å akseptere og leve med mammakroppen.


Etter første graviditet var jeg nokså lei meg over at.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg