tirsdag 10. september 2019

Hvorfor går noen over termin

Vanlig å føde etter termin. Janbu legger til at det er like vanlig å gå over termin som å føde før termin. Halvparten av alle gravide går over termin.


Det er svært liten risiko ved å gå 7-dager over termin , men når kvinnen har gått 7-dager over , bør hun gå til kontroll for å få vurdert om fødselen skal settes i gang. Hvorfor ønsker ikke folk å gå over termin ? Noen dager over termin tror jeg ikke er mer risikofylt enn å føde en uke før.

Alle sier at mange førstegangsfødende går over. Forstyrrelsen opptrer når barnet går fra dyp søvn og over i lettere søvn. Dette forklarer hvorfor det er vanlig at man går i søvne tidlig på natten, og ikke på morgenkvisten. De aller fleste går i søvne i løpet av de første tre-fire timene etter sengeti det vil si i den perioden hvor det er mye dyp søvn. Her har du meg for noen dager siden.


Det er snart termin og i går så hadde jeg svangerskapskontroll – hjemme! Men er det noe jeg er redd for? Du kan jo lese særlig midten.

For det står det at jeg har mine ord i behold: Dersom denne undersøkelsen viser at barnet er lite (mindre enn percentilen), dersom det er redusert mengde fostervann, eller hvis mor er eldre enn år, anbefales at fødselen settes i gang. Vi vet ikke hvorfor noen går i søvne, mens andre ikke gjør det. Det kan være noe arv inne i bildet, og det har noe med mengden dyp søvn, sier Bjørn Bjorvatn, som er professor ved Universitetet i Bergen og leder av Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer ved Haukeland Universitetssykehus.


Fra man blir smittet til man får symptomer går det typisk 2-dager. De fleste blir friske igjen etter 7-dager, sier Hagen. Når den ikke går over.


Noen ganger sitter forkjølelsen ekstra hardt i, og man opplever å gå halvsyk kanskje i flere uker uten å bli verken ordentlig syk eller helt frisk. Det kalder vi at gå over ti og det er faktisk ganske normalt. Jeg gråt meg til overtidskontroll på dag (kroppen min viste ikke tegn til å føde. Ingen modning eller noe), og gråt meg til igangsetting på sykehuset.


Fødte normalt etter å ha fått en modningspille på dag 9. Rask og ok fødsel på ca timer totalt. Gå turer i naturen, vær oppmerksom på omgivelsene og pust inn den friske luften. Men hvorfor sker det, og hvad betyder det? Vær masse sammen med dine venner. Husk at det tar tid å bearbeide kjærlighetssorg.


Tiden leger alle sår. Noen trenger bare en måne eller måneder, mens andre trenger år.

Gi deg selv tid til å komme over det. Ikke motarbeid følelsessvingninger. Utregnet etter siste menstrasjon, er det to uker over terminen min nå. Ifølge UL- termin er det enda tre dager igjen.


Og det stemmer med statistikken. Jeg var en tur hos jordmor i går , og skal til overtidskontroll imorgen. Jordmoren min foretar aldri noen gyn. Seks år senere blir jeg gravid igjen og går da over termin.


Hvis du vil gå ned i vekt bør du føre regnskap over hva du spiser slik at du lettere kan ha oversikt over. I sjeldne tilfeller helt til barnet er født. Faktisk så vet man ikke sikkert hvorfor gravide blir kvalme i svangerskapet. For noen tar bekymringene helt over. De går utover nattesøvnen, klarer ikke være til stede i øyeblikket og man føler man mister kontrollen.


Vekttrening, gå -og løpetrening , ballspill og aerobic styrker benmassen og reduserer sjansen for osteoporose. Hjelper for vekten Trening brenner kalorier og for overvektige hjelper det absolutt å trene. Hun måler kun BT og vekt.


Noen sunne matvarer er ikke nødvendigvis bra for figuren din. Kvinner er spesielt utsatt for benskjørhet i middelalderen, og noen menn opplever dette når de eldes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg