mandag 6. mars 2017

Gammeldags havrekjeks

Passer utmerket til kvelds og til et glass melk, eller en kopp te. Denne oppskriften fikk jeg av en tante for over år siden. Hjemmelagde havrekjeks er helt nydelig og perfekt å unne seg til kveldskosen, med litt brunost eller annen god ost på. Mange har den også som et fast innslag i julebaksten.


Husk å la deigen stå kaldt en god stun gjerne natten over, slik at den blir enklere å kjevle ut. Velkommen til mitt søte kakeparadis! Jeg har bakt og samlet kakeoppskrifter hele livet.


Her på Det søte liv viser jeg deg samlingen min med bakst og deilige kaker i alle slags varianter, lekker konfekt og nydelige desserter. Smuldre smøret og fløtemelka i. Levert av: Camilla Agerup Foto: Anders Martinsen. Lag deilige kjeks som passer til julens gode oster. De er selvfølgelig også gode å nyte som de er.


Gammeldags havrekjeks

Kjempeenkelt og velsmakende. Havrekjeks lager du enkelt selv! Jeg synes også de smaker bedre enn de du får kjøpt på butikken. Kjeksene smaker godt med et glass melk.


De smaker også godt servert med pålegg, som for eksempel brunost. Disse er supre som et lite mellommålti og godt å ha med en havrekjeks i matpakken på skole eller jobb. Gylne og søte havrekjeks er godt til tekoppen om kvelden, gjerne med brunost på, eller de kan få bli med i sekken på tur. Jeg ville lage havrekjeks som var tynne og sprø som havreflarn, men også litt seige.


Også måtte de tåle å bli tilsatt forskjellig fyll og likevel beholde formen. Til slutt fant jeg ut at smeltet hvit sjokolade sammen med smøret ga den effekten jeg lette etter, så her har du hemmeligheten min. Dette er en flott deig og jobbe med slik at kjeksbakingen blir en fryd. Både liten og stor kan kose seg. Enkel porsjon blir to stekebrett og ca.


Tips: Smak til med litt revet appelsinskall, biter av mørk sjokolade, hakkede nøtter, hakkede peanøtter, kanel eller kardemumme. Det kan være litt greit å ha noe på lur i kakeboksene som ikke bare er søte småkaker. Og servert med brunost er det en liten luksus i hverdagen. I jakten på variasjon til knekkebrødene mine kom jeg over en oppskrift på havrekjeks som inneholdt veldig lite sukker og fett. Etter gbp-operasjonen må jeg være forsiktig med nettopp sukker og fett, for ikke å få problemer med magen.


Gammeldags havrekjeks

Oppskriften fant jeg på bloggen Silje-sin. Egget piskes lett og blandes med det tørre. Vi vil ikke bruke dine opplysninger til annet enn dette.


Kjøttsuppe kan dessuten serveres både til hverdags og fest i tillegg til at den kan varieres i det uendelige alt etter hvilken type kjøtt og hva slags grønnsaker man velger. God gammeldags kjøttsuppe er fin å varme opp, så kok gjerne derfor en stor porsjon når du først er i gang, så har du enkel og god middag enda en dag den uka. Takk for at du også gir oppmerksomhet til gammeldags norsk mat. Før i tiden måtte man ha slag kaker til jul.


I dag er ikke antallet så viktig, men julebakst er en tradisjon vi ønsker å ta vare på. Se alle oppskriftene på kakene vi må ha til jul. Vi har oppdaget at du blokkerer annonser.


Vi i Godt hadde satt stor pris på om du hvitelister oss slik at vi kan finansiere vår journalistikk med reklame og fortsette å være en gratis nyhetskilde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg