tirsdag 28. mars 2017

Kjøttpudding uten melk

Slik lager du kjøttpudding til hele familien. Hva kan vi egentlig spise når vi kutter gluten og melk fra kostholdet? De siste årene har jeg prøvd og feilet meg frem til alle de deilige oppskriftene dere finner her på glutenogmelkefri. Tilsett potetmel og krydder.


Ha i litt og litt melk av gangen, mens du rører godt.

Ha massen i en brødform. Sett den i en dyp langpanne og fyll på vann til det dekker ca. Stek ved 1grader i ca. Server med kokte poteter, brun saus og kokte grønnsaker. Kålstuing eller ertestuing er også godt tilbehør til.


Kjøttpudding : Sett stekeovnen på 1°C. Benytt en foodprosessor eller en kjøkkenmaskin og rør salt godt inn i karbonadedeigen til deigen blir seig. Rør inn potetmel, egg og krydder.

Rør til slutt inn mais og paprika. Nå passer det seg vel ikke å bare servere kålstuing alene, så jeg måtte jo finne noe å servere den til, og da ble det kjøttpudding. Dette blir en enorm kjøttpudding , men de fleste former krever såpass mye kjøtt uten av den blir lav og liten. Dette er altså mat for to middager til en vanlig familie.


Når dette er på plass er resten krydderier. Tradisjonelt er det muskat og ingefær (tørket) som brukes. Sett formene med kjøttpudding opp i langpannen i stekeovnen og fyll opp med vann i langpannen slik at det rekker et stykke opp på formene med kjøttpudding. Serveres med grønnsaker, potet, smeltet smør, gressløksmør eller tomatsaus.


Vanligvis når jeg lager kjøttpudding så bruker jeg ferdigkjøpt medisterfarsen. Nå ville jeg lage en kjøttpudding uten mel, melk og egg. Da måtte jeg spe medisterdeigen selv. Medisterdeig inneholder 2 fett og kjøttdeig av svin inneholder bare fett. Jeg brukte karbonadedeig denne gangen (tilbud på Prix), og kjøttpuddingen krympa derfor mindre enn når en lager med kjøttdeig.


Hvis du er vant med kjøttpudding fra butikken,. Spe med kald melk , litt etter litt. Smør en brødform med litt olje og kle den med skinken. La skinken henge litt over kanten.

Jenta mi tåler ikke melk , og vi begynner å bli rimelig lei av det vi pleier å ha til middag. Tenkte kanskje noen her hadde noen gode forslag til mat uten melk , slik at vi kan få litt flere alternativer til middag. Hun tåler ikke melk i noen former (altså ikke ost, fløte, smør, rømme osv.).


Medisterfarse spes med melk , legg halvparten i brødform, legg et lag med kokt blomkål (eller broccoli, gulrot) og legg resten av farsen på toppen. Jeg kan ikke drikke melk akkurat nå, og jeg er ikke alene. Jeg har varianter av kjøttpudding.


Men jeg er absolutt ikke villig til å gi opp karamellpudding av den grunn! Den eneste forskjellen på puddingen med eller uten melk , vil være at puddingen med rismelk vil få en noe mørkere farge. Den gode gamle kjøttpuddingen er lettere og mindre krevende å lage enn kjøttkaker. Det er enkelt å like retten. Barn som liker konsistensen av kjøttkaker, liker også kjøttpudding , sier Charlotte Mohn.


Ha i krydder og potetmel, og rør godt til deigen har absorbert alt. Du kan også gjøre som meg, vaske deg godt på fingrene, ta av eventuelle ringer, og bruke hendene til å jobbe med deigen. Ha i melk , ca dl, om gangen, og bearbeid melka inn i deigen. Etter ca minutters jobbing skal deigen være nokså løs, og uten klumper. Et av barndommens middagshøydepunkter var mammas hjemmelagde kjøttpudding.


Den skulle være surret eller pakket i bacon, og ble servert i tykke skiver med en raus mengde fløtesaus og blomkål. Poteter var selvsagt også med i bildet, enten kokte, eller som en grov potetstappe. Tips: Krydre kjøttpuddingen litt ekstra hvis du ønsker det, bytt ut bacon med spekeskinke, eller smør den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg