fredag 20. desember 2019

Slaktepris hest

Til deg som ønsker å slakte hest har vi her nyttig informasjon. Vi er det slakteriet i landet som slakter mest hest og tar i mot så mange som mulig da industrien etterspør kjøttråstoff av hest. Vi slakter hest stort sett hver mandag.


Nødslakt er en service som gjelder kun for medlemmer. Slaktepris for hest ! Vil bare tipse dere om slaktepris på hest ! Ikke la dere lure til å betale flere tusen kroner i slaktepris. Jeg fikk slaktet kaldblodstraveren min (ca. 1høy og 5kg i levende vekt), og fikk 8kroner for den!


Som en følge av Regionreformen fikk mange produsenter nytt produsentnummer fra 1. Dette er altså ikke. Mattilsynet registrerte den 6. Da jeg måtte avlive min hest , tenkte jeg ALDRI på å sende den til slakt. Jeg syntes hun hadde gjort så mye godt for meg, at hun skulle slippe stress og redsel i sin siste fase. Men det kan jo hende at folk her inne har sendt hest inn til slakt iløpet av det siste året :) Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kanskje vil by på en hest , men han er ikke verdt noe særlig.


Og jeg har sagt at jeg tar han om de ikke får solgt han, og da til slaktepris. Nå er ikke hestekjøtt det mest solgte kjøttet her til lands, og ettersom slakteprisen er nokså lav er det ikke noe særlig å tjene på dette. Men sett at man har en medisinfri hest som egner seg til slakt, så har man en nyttig ressurs i form av kjøtt som det på mange måter er en fordel å utnytte. Jeg måtte slå meg hard og si det er jo din hest , så hvis du heller vil slakte enn å selge får du bare gjøre det!


Men da forstår jeg ikke helt hvorfor du annonserte salg som et alternativ! Har den mye forkalkninger? Jeg har også latt være å kjøpe hest av samme grunn. Som veterinær er det ikke så mye man kan si om fremtiden til en slik hest , noen ganger fungerer slike hester med små til moderate forkalkninger fint som turhest i mange år, noen blir værre ganske fort, de kan være halte i perioder osv. En slik hest burde du nesten ikke betale annet enn slaktepris for iallfall.


Solgte lånt Rimi- hest til slaktepris. Høyeste betaling er kr. Prinsesse Märtha solgte i vår Stein Erik Hagens superhest Hairos for en knapp million, uten at Rimi-Hagen visste om det. Fetttrekk etter hold. Har du en feit, umusklet hest , vil du altså få øre pr.


Superhesten med masse muskler og null fett på 500kg, vil du kunne få 3. Jeg er nødt til å avlive hesten min, og på slakteriets hjemmeside står det at den må leveres med pass, men hesten min har ikke pass. Får jeg levert han. Så, si du skal kjøpe en hest fra et eller annet utland.


Hva må til for å få den med seg hjem til Norge? Hva må gjøres i forkant og hva må man forvente å betale i tollen i forhold til verdi på hesten? Hva er deres erfaring og hva er enklest?


Jo, hest betales det svært lite for, blant annet fordi man ikke slakter så mye hest i Norge at man har en egen utviklet slaktelinje der kjøttet kan tas i bruk. Flyttbar hall, velegnet til mange formål som leskur for ku, sau og hest. Forleng utesesongen for dyrene med et lunt og tørt hus. Kan også brukes til garasje, lager og verksted og leveres med port x m. Vi har hatt syk hest hos oss, og han var verdens beste, men det var en konstant bekymring og overvåking i tilfelle tilstanden skulle forverres.


En tidligere forfangen hest vil alltid ha en mulighet for tilbakeanfall.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg