tirsdag 21. juni 2016

Luftig sjokoladekrem

Jeg har lagt en del gode luftige kremer i det siste uten smør, det fordi jeg liker rett og slett ikke smørkrem, du kan finne alle kremer uten smør her. Lys, luftig sjokoladekrem On 15. Elin Rusnes Kvingedal.


Da jeg begynte å bake slet jeg med å finne gode oppskrifter på sjokoladekrem. Bestemte meg derfor for å droppe oppskrift på dette og prøvde meg frem.

Til slutt fant jeg en god kombinasjon, kremen ble luftig og god. Luftig mørk sjokoladekrem En deilig sjokoladekrem uten smør, som er både luftig og har en rik smak av sjokolade. Kan brukes både som topping på cupcakes og som fyll i kaker.


Kjør romtemperert smør og melis sammen i en kjøkkenmaskin med K-visp til blandingen er luftig og lys gul, ca. Hell avkjølt, smeltet sjokolade i bollen og pisk til alt er godt blandet, 5-minutter. Er sjokoladen for varm vil kremen sprekke. Sprøyt kremen på dine cupcakes, fyll den i en kake eller i noen gode hveteboller.


Men har slitt litt med å komme opp med en oppskrift på en god sjokoladekrem uten smør som er både luftig og som har en rik smak av sjokolade.

En luftig og god sjokoladekrem. Passer til en langpanne. Kilde: Opplysningskontoret for egg og kjøtt. Hei, kjære Godt-leser! Vi har oppdaget at du blokkerer annonser.


Kjør egg og sukker til luftig eggedosis i en kjøkkenmaskin med visper. Tilsett det lunkne smøret i en tynn stråle, mens du rører hele tiden. Mål opp hvetemel, kakao, vaniljesukker og bakepulver, og sikt det inn i eggedosisen, vekselsvis med creme fraiche. Rør godt sammen, til du har en jevn og kremete røre. Oppskrift på klassisk sjokoladekake i langpanne, perfekt til barnebursdag.


Oppskriften en tilpasset én stor langpanne, men kan også gjerne lages i to små, eller som cupcakes. Se video for steg-for-steg hjelp til perfekt kake. Jeg syns det blir best med Dronningsjokoladen) 4ss kaffe Smeltes sammen. Piskes sammen Tilsett den smeltede sjokolade,-og kaffe blandingen og pisk godt.


Tilsett så ett egg og pisk godt, så du ser at kremen blir luftig. Plasser denne i microbølgeovnen og sett på middels effekt. Ta ut bollen hvert sekund og rør godt.

Gjenta helt til all sjokoladen er smeltet. Tilsett resten av melisen og visp godt til alt er blandet og du har en fin, jevn og luftig sjokoladekrem. Dette er en ekstra saftig sjokoladekake som er toppet med en fyldig sjokoladekrem.


Den ser kanskje imponerende ut, men er overraskende enkel å lage. En mektig og god kake som er rik på intens sjokoladesmak, og som egner seg godt til de spesielle anledningene. En saftig, søt og myk sjokoladekake.


Denne kaken er en litt lysere variant med masse smak, og en nydelig sjokoladekrem med hint av espresso. Husk at du skal ha igjen krem til å stryke utenpå kaken. Ha på resten av sjokoladekremen og stryk den rundt kaken, slik at den er helt dekket. Legg på toppen til slutt.


En god formkake skal være saftig. Et godt triks for å få et ekstra luftig og saftig resultat er å benytte superduoen natron og kefir, i tillegg til bakepulver. Dette gjør at kaken eser ekstra godt under steking og smaken får et friskt og lett syrlig preg. Det passer godt sammen med den mektige sjokoladekremen på toppen. For mange år siden smakte jeg en sjokoladekake med en lys glasur som jeg ikke kan glemme.


Siden den gang har jeg vært på utkikk etter en god oppskrift. Nå har jeg endelig funnet akkurat det jeg var ute etter, nemlig denne saftige sjokoladekaken med luftig , lys sjokoladekrem. Kaken kan eventuelt fryses, men da fortrinnsvis uten sjokoladekrem.


Avkjøl kaken på rist. Sikt det tørre til smørkremen og rør det sammen med smøret og eggeplommen, til det blir kremaktig. Mengden sjokoladekrem han gjerne reduseres noe dersom du bare skal smøre et lag oppå kaken som den er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg