mandag 16. mai 2016

Pinnekjøtt i ovn

Lagervarer leveres neste virkedag. Kjøp Ovn hos WhiteAway. Kan brukes på alle koketopper, også induksjon. Pinnekjøttet står helt rolig i ovnen i fire timer. Det blir dampet fordi det er pakket helt tett i aluminiumsfolie.


Pinnekjøtt i ovn

Denne oppskriften gir pinnekjøttet et hint av julesmak med krydder og einer. Er det noen som har erfaring med å langtidssteke pinnekjøtt i ovn ? Når jeg damper pinnekjøtt i 3-timer, slipper ikke kjøttet beinet, og jeg føler at det aldri blir ferdig. Jeg vet at mye annet kjøtt blir supermørt og godt ved langtidssteking på svak varme i ovn. Varme opp rester av pinnekjøtt - Mat og drikke. Det viktigste er å få tettet folien godt over langpannen.


Vi hadde pinnekjøtt siste Søndag i Advent og siden jeg siste drøye timen før servering måtte hente Vanessa som kom hjem til Jul, tilberedte jeg alt på forhånd inkl. Ta kjøttet ut og legg det på en stekeplate kledd med aluminiumsfolie. Sett vanlig ovn på grill og skjerp kjøttet noen minutter under grillen.


Pass på at det ikke blir svidd. Lag kålrabistappe ved å mose kålrabien og potetene. Bland inn litt av pinnekjøttkraften som har samlet seg i den tette bakken under dampingen av pinnekjøttet. Legg pinnekjøttet på rist over langpannen, litt høyt i ovnen på sterk varme eller grill i ca.


Serveres på varme tallerkener med evt. Den unike smaken kommer fra de gamle konserveringsmetodene salting og tørking. Og du, skal du ha skikkelig saftig pinnekjøtt bruker du h uskeregelen 30-3.


Pinnekjøtt i ovn

Beregn ca 5gram pinnekjøtt pr person. På den måten blir pinnekjøttet mindre salt og mykere). Legg pinner (eller noe annet som tåler å kokes, og som hindrer at kjøttet kommer i kontakt med vannet) i en kjele. Barn som sliter litt med om de liker pinnekjøtt eller ikke, velger fort den crispy varianten. En halvtime i ovnen synes jeg høres mye ut.


For meg er det nok med ti minutter under grillen for å få sprø overflate pg tatt ut litt fett som serveres ved siden av. Men ikke alt må i stekeovnen. Halvparten i ovn , resten for de voksne. Av en eller annen grunn har jeg endt opp med å lage det meste pinnekjøttet i ovnen. Jeg har ikke hatt hverken dampkoker eller bjørkepinner, og ovnen tar bedre vare på smaken.


Pinnekjøtt i ovn

Ta opp pinnekjøttet og vossakorven og legg det i en langpanne og pensle kjøttet med litt av smørsausen. Kok kålrabien i saltet vann til den er mør. Kjør til stappe med en stavmikser og tilsett 2gram smør.


Alt pinnekjøtt er saltet og tørket. Utvanning er viktig, for det gir kjøttet tilbake saftigheten og fuktigheten det har mistet i tørkeprosessen. Spekemat mister om lag prosent av vekten sin under spekingen.


Pinnekjøtt i ovn

Skiver av pinnekjøtt (eller fåreribbe) koker vi direkte i en buljong laget med løk, gulrøtter, purreløk og andre vintergrønnsaker som selleri, persillerot, skorsonerot, jordskokk og kålrabi. Vi koker denne med aromater (timian, einebær, persille og fersk eller tørket løpestikke) i en drøy time. Vi har i min familie alltid stekt urøkt pinnekjøtt i ovn. Deretter steker han alt kjøttet inni ovnen på høy varme i min.


Du får da en deilig stekeskorpe og skikkelig mørt kjøtt. Restemat etter julemiddagene frister kanskje ikke så veldig når du allerede har spist ribbe, pinnekjøtt ,.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg